Polska Szkoła Tkaniny (wyniki)
21 kwietnia 2020 godz. 19:00

Wojciech Sadley
"Pontyfix I", 1983
Cena wylicytowana: 24 000 zł
Numer obiektu na aukcji
10
Wojciech Sadley
"Pontyfix I", 1983

Cena wylicytowana: 24 000 zł

naturalne włókna, 255 x 110 cm
sygnowany, datowany i opisany na skórzanej naszywce: 'SADLEY 1983 | "PONTYFIX" | I'
ID: 78075
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wystawiany
  • Wojciech Sadley, Galeria Opera, Warszawa, 2017
Więcej informacji
Wojciech Sadley wniósł nieoceniony wkład w kształtowanie nowego języka światowej sztuki włókna. Artysta ukończył Wydział Architektury Wnętrz w pracowniach profesorów Czesława Knothego, Jana Kurzątkowskiego i Jerzego Sołtana w 1954 oraz Wydział Malarstwa w pracowni profesora Eugeniusza Eibischa w 1959 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Następnie, w latach 1960-68 współpracował z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego, gdzie oddał się pracy naukowo-badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem studiów dotyczących problemów światła i koloru. Wojciech Sadley uczestniczył w Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962, gdzie między innymi wraz z Magdaleną Abakanowicz oraz Jolantą Owidzką prezentował dokonania polskiej szkoły tkaniny. Młodzi artyści doprowadzili wówczas do redefinicji języka tkaniny artystycznej na świecie, która od tej pory stała się samoistnym obiektem artystycznym, wyrwanym z szeregu rzemiosł: monumentalnym gobelinem, formą przestrzenną, rzeźbą tkacką czy instalacją. Na tym tle twórczość Sadleya wyróżniała się ciągłym poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań formalnych poprzez wykorzystywanie materiałów z pozoru nieprzynależnych tkaninie. Jego prace charakteryzują się niebywałą dźwięcznością środków, na co bez wątpienia wpłynęła edukacja w Konserwatorium Muzycznym. Sadley to twórca niekonwencjonalny, który nieustannie eksperymentuje z materiałami, technikami oraz kolorem. W swoich kompozycjach artysta operuje mnogością materiałów, takich jak skóry, sierść zwierzęca, sieci, elementy drewniane i metalowe. To w połączeniu z miękkością, jaką daje tkanina, jej monumentalną skalą oraz bogatą ikonografią odegrało niezwykle ważną rolę w kształtowaniu nowocześnie pojmowanego tkactwa. Sadley jest wybitnym kolorystą, w którego pracach można podziwiać wirtuozerskie, wysmakowane rozwiązania barwne. Kolor w dziełach artysty ma nie tylko charakter symboliczny, uduchowione znaczenie, lecz sam w sobie stanowi treść jego twórczości. Jest manifestacją czystej energii twórczej pozostającą w stałym dialogu z monumentalną skalą kompozycji. Tkaniny w ujęciu Sadleya wytwarzają pewien rodzaj intymnej sytuacji w kontakcie odbiorcy z dziełem. Podporządkowują sobie przestrzeń, wypełniając sobą niemal całe pole widzenia widza, stając się tym samym miejscem do kontemplacji oraz duchowych, metafizycznych doznań. Prezentowana praca to kompozycja reliefowa o bogatej, misternie wykonanej strukturze splątanych ze sobą włókien o intensywnych odcieniach czerwieni i pomarańczy. Mocne, intensywne brzmienie kontrastów oraz bogactwo tonów pośrednich składają się na wizjonerski, zjawiskowy charakter tej kompozycji i wywołują u odbiorcy głębokie poczucie obcowania z tajemnicą sacrum. Praca zatytułowana „Pontyfix I” jest jedną z ostatnich tak przestrzennych kompozycji o bogatej formie. W kolejnych dekadach Sadley skupił się bowiem na malarstwie, w rezultacie którego powstał cały cykl chust i całunów – wielkich rozmiarów kompozycji malowanych na jedwabiu. Prace Sadleya znajdują się w zbiorach czołowych muzeów europejskich i amerykańskich, oraz w licznych kolekcjach prywatnych na całym świecie.