Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)
19 września 2019 godz. 19:00

Rafał Bujnowski (ur. 1974, Wadowice)
Bez tytułu (Tablica szkolna), 1999 r.
Cena wylicytowana: 75 000 zł
Numer obiektu na aukcji
6
Rafał Bujnowski (ur. 1974, Wadowice)
Bez tytułu (Tablica szkolna), 1999 r.

Cena wylicytowana: 75 000 zł

olej/płótno, 120 x 180 cm
na odwrociu pieczęć wywozowa Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie oraz nalepka wystawowa Art Forum Berlin 2002
ID: 72776
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Literatura
  • porównaj: Jakub Wygębski, Grupa kury kradnie, „Art & Bussines” 10/2000 (il.)
Wystawiany
  • Rafał Bujnowski, Zdjęcia, Galeria Zderzak, Kraków, 15.06-10.07.2000
  • Art. Forum, Berlin, Niemcy, 22-26.09.2002
Więcej informacji
Rafał Bujnowski to jeden z najbardziej znanych współczesnych malarzy w Polsce. W latach 90. należał do Grupy Ładnie, której członkowie znani byli z malarstwa figuratywnego przedstawiającego nową, postkomunistyczną rzeczywistość z jej charakterystyczną wizualnością. Prócz obrazów figuratywnych Bujnowski tworzył również prace abstrakcyjne oraz kompozycje lokujące się na granicy rozpoznawalności motywu: pozornie abstrakcyjne, lecz odwzorowujące rzeczywistość trudną do rozpoznania na pierwszy rzut oka. Tak właśnie jest w przypadku płótna przedstawiającego tablicę szkolną prezentowaną w niniejszym katalogu. Pozornie abstrakcyjna, monochromatyczna powierzchnia okazuje się odwzorowaniem znanego nam ze szkolnych lat elementu wyposażenia sal lekcyjnych. Artysta posłużył się czarno-grafitową barwą, której używał niejednokrotnie w obrazach, w których rozpoznanie motywu okazywało się początkowo trudne. Podobnie malował „Panoramy” – pozornie nieprzedstawiające, horyzontalne płótna, które okazywały się jednak odzwierciedleniem krajobrazu. Przedmioty codziennego użytku, wizualne fragmenty codzienności – były to obiekty chętnie malowane przez członków Grupy Ładnie także w latach po jej rozpadzie. Bujnowski tworzył przykładowo malarskie repliki takich obiektów jak: kaseta VHS, pilot od telewizora czy wspomniana już tablica. Banalna codzienność, dzięki transkrypcji na język malarstwa, zostaje podniesiona do rangi sztuki. Takie właśnie działanie może być odczytywane jako chęć sprzeciwienia się mitologii artysty uważanego za "geniusza”, który w swojej działalności nie zwraca uwagi na prozaiczność otaczającego go świata.