Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)
13 czerwca 2019 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 160 000 zł
Numer obiektu na aukcji
3

Cena wylicytowana: 160 000 zł

olej/płótno, 130,5 x 130,5 cm (w świetle oprawy)
sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM | SASNAL 1999'
ID: 70623
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • zakup od artysty
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
  • Jakub Banasiak, 15 stuleci. Rozmowa z Wilhelmem Sasnalem, Wołowiec 2017, s. 55 (il.)
  • Katarzyna Ujma, Krzysztof Masiewicz and Piotr Bazylko talk about their blog, collections and Artbazaar Records, „Contemporary Lynx”, 5.10.2013 (il.)
Wystawiany
  • Portret własny, Galeria Okna, Centrum Sztuki
  • Współczesnej Zamek Ujazdowski Warszawa, 27.05.-15.06.2008
  • Wilhelm Sasnal, wystawa dyplomowa, Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 1999
Więcej informacji
„Obraz, na którym cztery razy odbiłem z szablonu zarys swojej głowy i tułowia, a na tym namalowałem koszulki z zespołami – coś jak ubieranie manekina. Na koszulkach znalazły się więc zespoły Stereolab, The Jesus Lizard i The Beatles. Jedna koszulka pozostała bez napisu”. - Wilhelm Sasnal Można powiedzieć, że rok 1999, z którego pochodzi oferowana praca, był dla Wilhelma Sasnala ważnymi niezwykle aktywnym momentem, w którym artysta stawiał pierwsze kroki w niełatwym świecie sztuki. Najpierw obronił dyplom na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Leszka Misiaka, na jesień został natomiast laureatem Grand Prix na Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Natomiast jeszcze w czasach studenckich, zapisał się na artystycznej mapie Polski jako współtwórca krakowskiej grupy „Ładnie”, która z powodzeniem funkcjonowała do 2001. Inicjatywa stworzenia formacji artystycznej połączyła ze sobą Wilhelma Sasnala, Rafała Bujnowskiego, Marcina Maciejowskiego z pokolenia urodzonego w latach 70 oraz starszych artystów – Marka Firka oraz Józefa Tomczyka „Kurosawę”. Artyści poznali się podczas studiów na Wydziale Architektury krakowskiej Politechniki. Malarstwo Sasnala z przełomu XX i XXI wieku można określić terminem „pop-banalizmu”, w którym artysta odnosi się do powszechnie rozpoznawalnych przedmiotów i motywów prostej codzienności, ale również ważnych wydarzeń politycznych, które opisywano w mediach. Tworząc kronikę współczesnego życia, korzysta z symboli epoki: okładek płyt, komiksowych bohaterów, popularnych nadruków na koszulkach czy nazw ulubionych zespołów. Źródłem inspiracji jest dla Sasnala pop kultura, a obrazy z telewizji, reklamy czy prasy pojawiają są bezpośrednio przemalowywane na płótno. Artysta operuje syntetycznym skrótem, syntetyzuje malowane kształty do prostego, graficznego znaku, czytelnego w formie i treści. Sasnal sam siebie nazywa często „malarzem realizmu”, który redaguje na malarstwo wszystko, co budzi w nim emocje i zaciekawienie. Artysta korzysta zraz już przetworzonego materiału wizualnego pojawiającego się w filmie, telewizji, prasie czy fotografii, bo jak sam twierdzi: „Mój umysł nie jest w stanie wyprodukować fikcji. Zawsze staram się bazować na czymś, co istnieje”.