Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
1 października 2020 godz. 19:00

Jan Dobkowski (ur. 1942 r., Łomża)
"Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt", 1971
Estymacja: 40 000 - 60 000 zł
Numer obiektu na aukcji
1
Jan Dobkowski (ur. 1942 r., Łomża)
"Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt", 1971

Estymacja: 40 000 - 60 000 zł

olej/płótno, 197 x 147 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN DOBKOWSKI | "WIELBICIEL ZAROZUMIAŁYCH DZIEWCZĄT" 1971'
na odwrociu papierowa nalepka z Galerii Współczesnej
ID: 89614
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wystawiany
  • Jan Dobkowski, wystawa indywidualna, Galeria Współczesna, Warszawa, 24 lutego 12 marca 1972
  • Jan Dobkowski, wystawa indywidualna, Bodley Gallery, Nowy Jork, marzec 1972
Więcej informacji
Z perspektywy historycznej twórczość Jana Dobkowskiego można podzielić zasadniczo na dwa okresy albo dwie części. Pierwszy z nich to okres wczesny, gdy artysta posługiwał się kontrastowymi kolorami oraz płaską plamą barwną. Za pomocą tych środków tworzył kompozycje figuralne, które przedstawiały płaskie, jakby powstałe przy użyciu szablonu, postaci. Często bywały to kobiety z uwydatnionymi cechami płciowymi. Towarzyszyli im również mężczyźni, a kompozycje stawały się wówczas przedstawieniami erotycznymi czy wręcz pornograficznymi. Kolejny etap jego twórczości trwa od około połowy lat 70. XX wieku. Głównym środkiem wyrazu artysty staje się wówczas linia. „Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt” to obraz ze wskazanego powyżej, wczesnego okresu twórczości artysty. Powstał on w charakterystycznej dla malarza stylistyce, właściwej tamtym latom: jest to kompozycja wykonana przy pomocy wyłącznie dwóch barw: czerwieni i zieleni. Płaskie, jakby szablonowe sylwetki, otoczone są falistym, organicznym konturem. We właściwy dla Dobkowskiego sposób obraz wskazuje na potencjalnie erotyczny charakter sceny. Fakt, że przedstawiony został tutaj zarówno mężczyzna, jak i dwie kobiety, nie jest oczywiście bez znaczenia, a treść sceny – fantastycznie ulatująca w stronę kobiet głowa „wielbiciela” wskazuje na jego zainteresowanie bohaterkami obrazu. Wyeksponowanie cech płciowych mężczyzny i dwóch „zarozumiałych dziewcząt” zdaje się wskazywać, jakiego rodzaju jest to zainteresowanie. Koniec lat 60. i początek lat 70. XX wieku to czas, kiedy Dobkowski tworzył w duchu kontrkultury. Jego prace z tamtego czasu uważa się za nawiązujące do hipisowskiej rewolucji obyczajowej, z kolei w ich formie zauważa się inspiracje pop-artem.