Sztuka Współczesna: Klasycy Awangardy po 1945 (wyniki)
28 lutego 2019, godz. 19:00

Jarosław Modzelewski (ur. 1955, Warszawa)
"Palacz", 2001 r.
Cena wylicytowana: 70 000 zł
Estymacja: 70 000 - 100 000 zł
Numer obiektu na aukcji
27
27
Jarosław Modzelewski (ur. 1955, Warszawa)
"Palacz", 2001 r.

Cena wylicytowana: 70 000 zł
Estymacja: 70 000 - 100 000 zł

tempera żółtkowa/płótno, 150 x 250 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław | Modzelewski | "Palacz" | temp. ż. 150 x 250 | 2001'
ID: 66314
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • zakup bezpośrednio od artysty
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
  • A. Gniotek, Każdy maluje po swojemu, "Dzień dobry", nr 1 (11 I), 2002, s. 12 (il.)
  • Kilka wątków, katalog wystawy, Muzeum Górnośląskie, Bytom 2005 (il.)
  • Magdalena Łukaszewska, Anna Drewska, “Na rynku malowane”, “Newsweek”, 7.08.2005, s. 89 (il.)
  • Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, red. Jan Michalski, Galeria Zderzak, Kraków 2006, kat. 365, s. 211 (il.)
Wystawiany
  • Od znaków do strusi, Galeria Promocyjna, Warszawa, 2001-2002
  • Kilka wątków, Muzeum Górnośląskie, Bytom, 2005
Więcej informacji
„W obrazie z iluzją przestrzeni może pojawić się potrzeba czegoś więcej. (…) Czy podążać systematycznie, w duchu tradycji, czy ją odrzucić i zaufać intuicji, wyczuciu. A może mieszać te drogi, w jakich proporcjach?” – JAROSŁAW MODZELEWSKI W 2001 roku, kiedy powstał obraz „Palacz”, Jarosław Modzelewski kupił posiadłość pod Czerwińskiem nad Wisłą. Był to moment, w którym artysta zmierzył się z „prawdziwym” pejzażem: na jego obrazach pojawia się rzeka, rybacy, wschody i zachody słońca. Malowane temperami prace osadzone są w realistycznej konwencji, z podziałem na wyraźne plany. Tworząc obrazy, artysta sięgnął po pomoc fotografii, która utrwalała spojrzenie, pełniąc zarazem rolę pośrednika. W ten sposób autor „Palacza” przepracował swoje otoczenie, w charakterystyczny sposób obchodząc się z przestrzenią. Owa przestrzeń, początkowo wypełniona architekturą, otworzyła się na naturę wraz z nabyciem posiadłości. Modzelewskiego inspirowało łagodne rozlewisko rzeki, zza której wyłaniał się las Puszczy Kampinoskiej; XII-wieczny klasztor górujący nad Czerwińskiem, stare cmentarne krzyże. Taką wiejską sielskością emanuje prezentowany obraz, zaklęty w czasie moment ciszy, samotnej zadumy człowieka nad przyrodą. Zresztą w pejzażach Jarosława Modzelewskiego zawsze wyczuwalna jest ludzka obecność. Rybak, duchowny, pacjent, chłopiec, dziewczynka, przechodzień – pejzaż Modzelewskiego nigdy nie jest pusty. Zdaje się, że jest, jak u wielkich romantyków, miejscem wędrówki ducha. Obserwując wnikliwie jego dorobek, Jarosław Modzelewski jawi się jako malarz umiaru. Obce mu są radykalne pozycje, które zajmowali artyści jego pokolenia. Być może właśnie „nowoczesność” skłoniła go do rozpoczęcia dialogu z tradycją. W latach 90. sięgnął po temat martwych natur, malarstwo dwudziestolecia międzywojennego, a potem motyw wiślanych pejzaży, zawsze z głęboką świadomością drogi rozwoju malarstwa. Ten egzystencjalny realizm to malarstwo bez ambicji rewolucyjnych, a mimo to stanowiące jedno z najważniejszych odniesień końca XX i początku XXI wieku w Polsce.

Dodaj obiekt

0
Wydrukuj katalog