Sztuka Współczesna. Instalacje - Environment - Nowe Media
3 grudnia 2020 godz. 20:00

Joanna Rajkowska (ur. 1968, Bydgoszcz)
"Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich", 2010
Estymacja: 4 000 - 5 000 zł
Numer obiektu na aukcji
228
Joanna Rajkowska (ur. 1968, Bydgoszcz)
"Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich", 2010

Estymacja: 4 000 - 5 000 zł

C-Print/papier fotograficzny, 32 x 31 cm (w świetle passe-partout)
ed. 1/13
ID: 60070
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Więcej informacji
„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” to najbardziej znana w Polsce instalacja w przestrzeni publicznej. Palma jest jednym z symboli Warszawy, jednocześnie egzotycznym i swojskim. Na przestrzeni lat palma stała się stałym punktem programu protestów, manifestacji, akcji. Ta groteskowa struktura stanowi niespotykaną scenografię życia miasta, odziera z nadmiernego patosu i dekonstruuje rytuały. Celem, dla którego Rajkowska stworzyła ten projekt, było przypomnienie o społeczności żydowskiej przedwojennej Warszawy. Ich obecność jest wpisana w nazwę Alej Jerozolimskich. Palma jednocześnie symbolizuje stratę, jak i nową rzeczywistość. Jest hołdem dla chaotycznego rozwoju środkowo-europejskiej metropolii, jaką jest stolica Polski. W obliczu zmian klimatycznych egzotyczna roślina górująca nad miastem staje się też znakiem ostrzegawczym. Palma stanęła na rondzie de Gaulle’a dzięki wysiłkowi aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz prywatnych firm. Od 2014 instalacja jest pod opieką warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W 2019 roku artystka wraz z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przeprowadziła akcję, w której zielone liście zostały zastąpione wysuszonymi. Śmierć palmy miała zwrócić uwagę na zanieczyszczenie powietrza oraz globalne zmiany klimatyczne. Celem było zachęcenie ludzi i instytucji do podejmowania działań, które zapobiegną degradacji środowiska.„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” to najbardziej znana w Polsce instalacja w przestrzeni publicznej. Palma jest jednym z symboli Warszawy, jednocześnie egzotycznym i swojskim. Na przestrzeni lat palma stała się stałym punktem programu protestów, manifestacji, akcji. Ta groteskowa struktura stanowi niespotykaną scenografię życia miasta, odziera z nadmiernego patosu i dekonstruuje rytuały. Celem, dla którego Rajkowska stworzyła ten projekt, było przypomnienie o społeczności żydowskiej przedwojennej Warszawy. Ich obecność jest wpisana w nazwę Alej Jerozolimskich. Palma jednocześnie symbolizuje stratę, jak i nową rzeczywistość. Jest hołdem dla chaotycznego rozwoju środkowo-europejskiej metropolii, jaką jest stolica Polski. W obliczu zmian klimatycznych egzotyczna roślina górująca nad miastem staje się też znakiem ostrzegawczym. Palma stanęła na rondzie de Gaulle’a dzięki wysiłkowi aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz prywatnych firm. Od 2014 instalacja jest pod opieką warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W 2019 roku artystka wraz z Centrum UNEP/GRID-Warszawa przeprowadziła akcję, w której zielone liście zostały zastąpione wysuszonymi. Śmierć palmy miała zwrócić uwagę na zanieczyszczenie powietrza oraz globalne zmiany klimatyczne. Celem było zachęcenie ludzi i instytucji do podejmowania działań, które zapobiegną degradacji środowiska.