Sztuka Dawna: XIX wiek, modernizm, międzywojnie (wyniki)
12 października 2017 godz. 19:00

Jacek Malczewski (1854 Radom - 1929 Kraków)
"Geniusz w pracowni malarskiej", po 1914 r.
Cena wylicytowana: 720 000 zł
Numer obiektu na aukcji
15
Jacek Malczewski (1854 Radom - 1929 Kraków)
"Geniusz w pracowni malarskiej", po 1914 r.

Cena wylicytowana: 720 000 zł

olej/płótno, 105 x 250 cm
na odwrociu papierowa nalepka z Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z tytułem autorskim
ID: 51555
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja Mieczysława Gąseckiego, 1939 (dar od artysty)
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Jacek Malczewski, katalog wystawy TPSP w Krakowie, 1939, poz. 31
Wystawiany
  • Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1939
Więcej informacji
Jeśli wierzyć obrazom Malczewskiego, jego pracownię od zawsze zamieszkiwały rozmaite zjawy i demony. Na przestawieniach jego malarskiego studia, czy to w Krakowie, czy w Lusławicach, odnajdziemy roznegliżowane muzy, groźne anielice, spętane kajdanami Polonie, brodatych sybiraków, wreszcie odzianą w kruczoczarną pelerynę Śmierć. Na tym tle wybijają się trzy dzieła: "Melancholia", "Błędne koło" oraz "Geniusz w pracowni", prezentowany w naszym katalogu . Ta ostatnia kompozycja, przez wiele lat znajdująca się w zbiorach prywatnych i w związku z tym niesprawiedliwie zapomniana przez historię sztuki, zajmuje w oeuvre mistrza miejsce szczególne. Dzieje się tak nie tylko przez jej skomplikowaną ikonografię, lecz także historię. Obraz wystawiono na monograficznej, pośmiertnej wystawie twórcy w 1939 w krakowskim TPSP. Ekspozycja ta stała się nie tylko wydarzeniem artystycznym, lecz także specyficznym manifestem polskiej inteligencji. W komitecie organizacyjnym zasiadali m.in. metropolita Adam Sapieha i rektor krakowskiej ASP Fryderyk Pautsch, a w katalogu właściciele dzieł mistrza zostali wymienieni z nazwiska całą litanią. Pośród nich obok hrabiów Raczyńskich i Tyszkiewiczów, obok przedstawicieli elity finansowej i kulturalnej znajdziemy również enigmatycznego M.G., do którego w 1939 należał "Geniusz w pracowni". M.G. użyczył na wystawę również cztery inne kompozycje Malczewskiego: "Powrót powstańca", "Powrót", "Tobiasza z aniołem" oraz "Przekazanie palety". Ta ostatnia, znajdująca się dziś w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, jest w istocie portretem Mieczysława Gąseckiego - i to z nim należy identyfikować tajemniczego M.G.