Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
10 grudnia 2020 godz. 19:00

Estymacja: 70 000 - 90 000 zł
Numer obiektu na aukcji
16

Estymacja: 70 000 - 90 000 zł

olej/sklejka, 28 x 39,5 cm
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'S MASŁOWSKI. WARSAWA. 900.'
na odwrociu opisany czerwona kredką: '21 lipca 1920 r.' oraz trudno czytelnie opisany i numer: '562'
ID: 93365
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, październik 2014
  • kolekcja prywatna, Poznań
Literatura
  • „Tygodnik Ilustrowany” 1902, nr 21, s. 407 (il.)
Wystawiany
  • Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskim, Warszawa, 1902?
Więcej informacji
„Podobnie jak Józef Chełmoński, Julian Fałat i Leon Wyczółkowski, koryfeuszem polskiego malarstwa pejzażowego był Stanisław Masłowski. Pojmował on krajobraz bardziej nowocześnie niż jego poprzednicy, odmienił warsztat i metodę pracy, wyszedł w plener, nadał właściwą rangę problemom światła i barwy” – stwierdza Aleksandra Melbechowska- -Luty (Mali mistrzowie polskiego pejzażu XIX wieku, Warszawa 1997, s. 170). Malarz odebrał edukację w warszawskiej klasie rysunkowej w latach 1871-75. Przebywał pół roku w Monachium (1886), a na jego twórczość wpłynął kontakt z malarstwem polskich monachijczyków, przyswojony przede wszystkim w Warszawie. Odbywał podróże na Ukrainę, co zasadniczo ukształtowało tematykę jego wczesnej twórczości z lat 70. XIX stulecia.

W latach 80. zaangażował się działalność realistycznej bohemy kręgu czasopisma „Wędrowiec” i pozostawał pod wpływem myśli Antoniego Sygietyńskiego oraz Stanisława Witkiewicza oraz twórczości Aleksandra Gierymskiego. Bliżej ostatniej dekady XIX stulecia zwraca się ko swoiście pojmowanemu impresjonizmowi, aby potem ostatecznie odnaleźć język własnej malarskiej wypowiedzi. Prezentowana praca pochodzi z 1900 roku, okresu „burzy i fermentu” (1890-1907), jak stwierdzał syn artysty i jego monografista, Maciej Masłowski.

Scena z polowania, tak charakterystyczna dla malarzy monachijczyków tematyka, znalazła tutaj swój rezonans we wczesnym, ukraińskim etapie twórczości Masłowskiego. Rozgrywająca się w śnieżnej przestrzeni scena bliska jest w charakterze i kompozycji obrazowi „Sanie” (1878, kolekcja prywatna). Artysta osiągnął malarską prawdę, przedstawiając rozmowy myśliwych i nastrój niby jednolitego barwnie, a subtelnie zróżnicowanego zimowego pejzażu. Z pieczołowitością oddał detale stroju, atrybuty myśliwych czy maść koni.