Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
10 grudnia 2020 godz. 19:00

Estymacja: 200 000 - 300 000 zł
Numer obiektu na aukcji
13

Estymacja: 200 000 - 300 000 zł

olej/płótno, 79 x 122 cm
sygnowany i opisany p.d.: 'L. Gedlek Wien'
na krośnie malarskim pieczęci: 'Kụnsthändler Anton Stöckl Wien', na odwrociu ramy nalepka inwentarzowa z numerem: '871' oraz zakładu ramiarskiego Anton Rötger w Hamburgu
ID: 93141
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Polska
Więcej informacji
Prezentowana kompozycja to przykład charakterystycznego dla monachijczyków tematu „stepowego” pejzażu. Gędłek wyspecjalizował się w widokach z targów, postojów, patroli oraz przydrożnych, wiejskich i małomiasteczkowych scenkach. Wykształcony przez niego typ obrazu był bliski kompozycjom malowanym w tym czasie w środowisku monachijskim przez Brandta, Wierusza-Kowalskiego czy Chełmońskiego. Malarze tego środowiska nie tylko poruszali podobną, „stepową” tematykę, ale posługiwali się również pokrewnym językiem form. Gędłek wytworzył swoisty typ melancholijnego, „bladego” nizinnego pejzażu poprzecinanego zagajnikami z eksponowaną partią szarego nieba. W prezentowanych „Zakupie konia ze stadniny” malarz odniósł się do kresowych „targów na konie” najbardziej znanych monachijczyków. Tego rodzaju przedstawienia stanowiły wręcz popisowy motyw Brandta. W prezentowanej, monumentalnej scenie Gędłek doskonale odmalował bogactwo końskich maści i dynamizm dużej grupy zwierząt. Całość zanurzył w stonowanym, pogodnym pejzażu migoczącym światłem przedpołudnia. Gędłek studiował początkowo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, potem od 1873 w Wiedniu u Eduarda Peithnera von Lichtenfelsa i Carla Wurzingera. Na stałe związał się z wiedeńskim środowiskiem artystycznym, ale utrzymywał też żywe kontakty z polskimi malarzami. Swoje prace o tematyce rodzajowej i historycznej sprzedawał zarówno w Austro-Węgrzech, jak i w Polsce. Wystawiał w warszawskim Salonie Krywulta, Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i salonach drezdeńskich. Jego prace znajdują się obecnie m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Lwowskiej Galerii Obrazów czy w Muzeum Polskim w Chicago.