Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie. (wyniki)
12 grudnia 2019, godz. 19:00

Roman Kramsztyk (1885 Warszawa - 1942 Warszawa)
Miasteczko na tle gór - pejzaż południowy, około 1914
Cena wylicytowana: 190 000 zł
Numer obiektu na aukcji
25
Roman Kramsztyk (1885 Warszawa - 1942 Warszawa)
Miasteczko na tle gór - pejzaż południowy, około 1914

Cena wylicytowana: 190 000 zł

olej/płótno, 65,5 x 81,5 cm
sygnowany p.d.: 'Kramstyk'
na odwrociu papierowa nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie, papierowa nalepka aukcyjna oraz nalepka inwentarzowa; stempel: 'J.M.PAILLARD N0 25 | GARANTE LERUSE PURA | SUB T (...)'
ID: 79398
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja ART-B
  • depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie
  • dom aukcyjny Agra-Art, grudzień 2004
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Renata Piątkowska, Między "Ziemiańską" a Montparnasse'em. Roman Kramsztyk, Warszawa 2004, poz. 150
  • Roman Kramsztyk 1885-1942, katalog wystawy, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997, s.153 (il.), poz. I/139, s. 201
Więcej informacji
Jeśli poszukiwać źródła dla eksperymentów malarskich Kramsztyka, to jest nim z pewnością twórczość Paula Cézanne’a. „Mistrz z Aix”, samotny geniusz malarstwa, zyskał znaczącą popularność w pierwszej dekadzie XX wieku. Promowany przez marszanda Ambroise’a Vollarda stał się wzorem dla awangardy po pośmiertnej wystawie artysty w 1907 roku. Twórczość Cézanne’a skłaniała młodych do studiowania natury jako problemu czysto malarskiej reprezentacji. Odejście od renesansowej głębi obrazu na rzecz perspektywy kolorystycznej kładło podwaliny pod zupełnie nowoczesną harmonię malarską. Pierwiastek cézanne’izmu jest absolutnie klarowny w prezentowanym krajobrazie „Miasteczko na tle gór – pejzaż południowy” oraz „Martwej naturze ze skrzypcami”. „Miasteczko na tle gór” powstało prawdopodobnie niewiele przed wybuchem Wielkiej Wojny, gdy artysta pierwszy raz odwiedzał Prowansję (Renata Piątkowska, monografistka malarza, datuje pobyt w Cassis na [około] 1913 rok). Kubiczna zabudowa miasteczka majaczy na tle zatoki i wzgórz: całe przedstawienie stworzono z subtelnych, lecz różnobarwnych plam barwnych. Kramsztyk, troszcząc się o przedstawienie konkretu przedmiotów, druzgoce jednak zasady klasycznej perspektywy, osiągając wrażenie dali za pomocą koloru, który buduje wrażenia świetlne. Soczysta paleta służy dodatkowo ewokacji charakteru „paysage du midi”.