Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie (wyniki)
24 października 2019 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 340 000 zł
Numer obiektu na aukcji
10

Cena wylicytowana: 340 000 zł

olej/płótno, 55 x 67,5 cm
na krośnie malarskim papierowa nalepka aukcyjna
ID: 77985
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • własność rodziny Morstinów w Krakowie, pocżątek XX wieku i okres międzywojenny
  • kolekcja prywatna, Warszawa
  • dom aukcyjny Agra-Art, czerwiec 2003
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. 106, s. 158 (il.)
  • Jerzy Sienkiewicz, Piotr Michałowski, Warszawa 1959, il. 7
  • Mieczysław Sterling, Wystawa zbiorowa prac Piotra Michałowskiego 1800-1855, Instytut Propagandy Sztuki, Warszawa 1934, poz. 116
  • Mieczysław Sterling, Piotr Michałowski, Warszawa 1932, s. 85
  • Franciszek Klein, Katalog wystawy "Sto lat malarstwa polskiego 1800-1900", Kraków 1929, poz. 197
  • Katalog ilustrowany wystawy "Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej", Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1913, poz. 140
Wystawiany
  • Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, 2000
  • Wystawa zbiorowa prac Piotra Michałowskiego 1800-1855, Instytut Propagandy Sztuki, maj 1934
  • Sto lat malarstwa polskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1929
  • Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, lipiec 1913
Więcej informacji
Twórczość malarska i rysunkowa Michałowskiego układa się w ciągi tematyczne. Prezentowani „Kirasjerzy” otwierają tzw. cykl kirasjerski. „Kirasjerzy – jak zauważa Anna Zeńczak – ciężka jazda utworzona w XVII wieku, w czasach Michałowskiego byli formacją wciąż bardzo się liczącą w europejskich armiach ze względu na niezwykłą siłę natarcia na polu bitwy. W barwnych ubiorach, lśniących pancerzach, zwanych kirysami, i w zwieńczonych buńczukami kaskach prezentowali się bardzo malowniczo. Z tego zapewne względu Michałowski poświęcił im wiele prac składających się na tzw. serię kirasjerską” (Anna Zeńczak, opis obrazu „Potyczka kirasjerów”, 1840–1855 (?), Muzeum Narodowe w Krakowie, źródło: imnk.pl). „Kirasjerzy” stanowią wybitny obraz z początku jego dojrzałości artystycznej, którą osiągnął w czasie pobytu w Paryżu. Malarz zawarł w nim bogate studium stroju i uzbrojenia jeźdźców, lecz także nasyconą przeżyciem notatkę na temat natury. Rozmalowane tło składa się z smug bieli, szarości, błękitu, różu i oranżu, które wspólnie tkają rozwichrzone, niespokojne niebo dopełniające stanu emocjonalnego żołnierzy i koni. Zwierzęta zdradzają przerażenie, ale też energię skrytą pod powłoką ich ciała. Michałowski jest tu bliski studiom wykonywanym przez Gericaulta, podobnie przyglądającego się „stanom emocjonalnym” koni. Malarz zrezygnował z klasycznego światłocienia: pierwszy plan emanuje światłem, podobnie jak skrząca się połać nieba. Silny kontrast plam ciemnych i jasnych wzmaga poczucie niezwykłości, heroizmu i dynamiki sceny przetaczającej się przed oczami widza. Powrót do Polski w 1835 być może przekreślił szanse malarza na międzynarodowe powodzenie jego dzieł, lecz twórczość Michałowskiego nieustannie się rozwijała. Osiadłszy na stałe w latach 40. w małopolskich Krzysztoforzycach i Bolestraszycach, malował zwierzęta w urządzonej pracowni przystosowanej do malowania koni ze specjalną maszyną do ich podnoszenia. Często wyjeżdżał za granicę, choćby do Francji, gdzie napotykał ulubiony motyw na wiejskich drogach, w stadninach czy na specjalnych targach koni.