Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie (wyniki)
6 czerwca 2019 godz. 19:00

Józef Pankiewicz (1866 Lublin - 1940 La Ciotat, Francja)
"Pejzaż z panoramą portu w La Ciotat", 1927 r.
Cena wylicytowana: 100 000 zł
Numer obiektu na aukcji
7
Józef Pankiewicz (1866 Lublin - 1940 La Ciotat, Francja)
"Pejzaż z panoramą portu w La Ciotat", 1927 r.

Cena wylicytowana: 100 000 zł

olej/płótno (dublowane), 42 x 59,5 cm
sygnowany p.d.: 'Pankiewicz'
na odwrociu nalepki depozytowe Muzeum Narodowego w Warszawie
ID: 70683
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • zakup Stefana Oderfelda z paryskiej pracowni artysty
  • spadkobiercy Stefana Oderfelda
Literatura
  • Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, poz. I.402, s. 160 (il.)
Wystawiany
  • Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, styczeń marzec 2006
Więcej informacji
W owym czasie artysta cieszył się znaczącym uznaniem zarówno na polskiej, jak i francuskiej scenie artystycznej. Po okresie spędzonym w Hiszpanii podczas I wojny światowej rodzina Pankiewiczów powróciła do Paryża w 1919 roku. Malarz odnowił kontakty z przyjaciółmi – malarzem Pierre’em Bonnardem i krytykiem Félixem Fénéonem. Coraz częstsze stają się plenerowe wyjazdy na południe, przede wszystkim do Saint-Tropez. Później odwiedzają także Sanary oraz La Ciotat. Lato 1927 roku „Pankiewiczowie spędzili po raz pierwszy w willi ‘Le Lièrre’ w La Ciotat, położonym w pobliżu Marsylii, nad malowniczą zatoką zdominowaną przez samotną skałą o kształcie dzioba orła, powstała tam seria wspaniałych pejzaży z motywami malowniczych gór wyrastających z morza” (Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 9 stycznia – 26 marca 2006, Warszawa 2006, s. LVII). Prezentowany „Pejzaż z panoramą portu w La Ciotat” to wnikliwe kolorystyczne studium przyrody Południa. Pankiewicz z precyzją oddał stosunki przestrzenno-świetlne, posługując się wyrafinowaną paletą zieleni, czerwieni, różów i fioletów. Pasowy układ krajobrazu na pierwszym i drugim planie zwieńczony został kubicznymi bryłami budynków, co przywodzi na myśl prowansalskie pejzaże Paula Cézanne’a.