Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie (wyniki)
4 czerwca 2020 godz. 19:00

Wojciech Kossak (1856 Paryż - 1942 Kraków)
Bitwa pod Piramidami. Studium, 1896
Estymacja: 100 000 - 150 000 zł
Numer obiektu na aukcji
27
Wojciech Kossak (1856 Paryż - 1942 Kraków)
Bitwa pod Piramidami. Studium, 1896

Estymacja: 100 000 - 150 000 zł

olej/płótno, 100,5 x 201 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'Wojciech Kossak | 1896'
ID: 70553
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • wedle przekazu rodzinnego dzieło nabyte w Stanach Zjednoczonych od płk. Wojciecha Kołaczkowskiego (1908-2001), pilota, pułkownika Wojska Polskiego, dowódcy 303 Dywizjonu
Więcej informacji
Podczas omawiania prezentowanego studium nie sposób nie powtórzyć za Janiną Zielińską, że we wczesnym okresie życia, podczas pobytu w Paryżu, Wojciech Kossak „Zafascynowany był przede wszystkim tradycyjnym malarstwem historyczno-batalistycznym. Zachwycał się dziełami odtwórcy epopei napoleońskiej – Meissoniera, a dwóch współautorów panoram z wojny 1870-71, Neuville’a i Detaille’a uznawał nawet za swych głównych mistrzów, oczywiście tylko w sferze tematyki” (Janina Zielińska, Juliusz, Wojciech, Jerzy Kossakowie, Warszawa 1988, s. 47). Niewątpliwie w tematyce batalistycznej artysta czuł się najpewniej. Postać samego Napoleona Bonaparte kojarzona w świadomości Polaków z utraconą szansą na odzyskanie niepodległości również zajmuje istotne miejsce w twórczości Kossaka. „Bitwa pod piramidami” ukazująca jeden z epizodów wojen napoleońskich to kolejny po „Panoramie Racławickiej” monumentalny projekt artysty. Powstałe pod koniec XIX wieku arcydzieło poprzedził wyjazd malarza do Egiptu oraz liczne szkice rysunkowe i studia malarskie. Powstałe około połowy lat 90. płótno znakomicie obrazuje system pracy Kossaka. W celu lepszego rozeznania planowanej kompozycji wykreował on pełną dynamizmu scenę, w której największą uwagę zwrócił na rozpędzone sylwetki koni ukazanych w przeróżnych, często bardzo wymyślnych pozach. Sporo miejsca poświęcił również na analizę postaci ludzkich oraz kłębów piaskowego kurzu, który poruszony w czasie bitwy unosi się i tworzy świetlistą łunę – zjawisko na pograniczu mgły czy oparów dymu.