Sztuka Dawna. Prace na Papierze
1 grudnia 2020 godz. 19:00

Aniela (Lela) Pawlikowska (1901 - 1980)
Portret Zofii Komornickiej , 1940
Estymacja: 6 000 - 10 000 zł
Numer obiektu na aukcji
20
Aniela (Lela) Pawlikowska (1901 - 1980)
Portret Zofii Komornickiej , 1940

Estymacja: 6 000 - 10 000 zł

pastel, kredka/papier , 61 x 47 cm (w świetle oprawy)
sygnowany i datowany p.d.: 'L.Pawlikowska | VII.40'
ID: 90959
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • kolekcja sportretowanej, Kraków
Więcej informacji
Aniela Pawlikowska z domu Wolska, pochodziła z inteligenckiej lwowskiej rodziny. Była córką poetki Maryli Wolskiej, wnuczką Wandy Monné (muzy i narzeczonej Artura Grottgera) oraz siostrą kolejnej poetki – Beaty Obertyńskiej. Poślubiła pisarza i wydawcę, Michała Pawlikowskiego, dla ojca którego twórca stylu zakopiańskiego – Stanisław Witkiewicz – zaprojektował Willę pod Jedlami. To właśnie mąż zachęcił Anielę do szlifowania talentu plastycznego i studiów jako wolny słuchacz w krakowskiej ASP. Małżeństwo Pawlikowscy w 1925 roku założyło „Bibliotekę Medycką”, gdzie Lela była odpowiedzialna za artystyczną stronę wydawnictw i często wykonywała ilustracje do publikacji. Lata 30. to okres wielkiej popularności artystki, eksponującej swoje prace na licznych wystawach. W czasie II wojny światowej najpierw przebywała we Lwowie pod okupacją radziecką, a potem w Krakowie oraz Zakopanem. W 1942 roku wraz z dziećmi wyjechała do Rzymu, gdzie w Prymasowskim Komitecie Pomocy Uchodźcom pracował jej mąż. Po wojnie na stałe zamieszkała w Londynie, a jej twórczość portretowa stała się podstawą utrzymania rodziny. W Wielkiej Brytanii zyskała rangę wyśmienitej portrecistki, upamiętniając podobizny między innymi: Aleksandry księżniczki Kentu oraz kilkakrotnie Diany Spencer, przyszłej księżnej Walii oraz również przebywających w Londynie polskich polityków i dyplomatów z całego świata. Lela Pawlikowska uznawana była za mistrzynię stylizacji i reprezentantkę nurtu art déco. Prezentowany portret Zofii Komornickiej jest jednak odmiennym przykładem ukłonu artystki wobec sztuki dawnych mistrzów. Ubrana w renesansową suknię Zofia trzyma w ręku goździk, który stanowi paralelę do kwiatowego atrybuty Madonny z obrazów Leonarda czy Albrechta Dürera oraz Mężczyzny z Goździkiem Jana van Eycka.