Sztuka Dawna: Prace na Papierze (wyniki)
3 grudnia 2019, godz. 19:00

Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Limba nad Morskim Okiem, 1917 r.
Cena wylicytowana: 32 000 zł
Numer obiektu na aukcji
12
Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Limba nad Morskim Okiem, 1917 r.

Cena wylicytowana: 32 000 zł

kredka, tusz/papier, 35 x 25 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany, datowany i opisany l.d.: '[...] Kleczewskiej | w upominku LWyczół | 1917'
na odwrociu papierowa nalepka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu z opisem obrazu
ID: 72548
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • dom aukcyjny DESA Unicum, zakup 2008
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Więcej informacji
Leon Wyczółkowski od 1986 roku wielokrotnie podróżował do Zakopanego. Od tego czasu Tatry stały się motywami wielu studiów pejzażowych, w których malarz po mistrzowsku obrazował potęgę gór. Jednak wybór ujęcia kompozycji traktował w oryginalny sposób, wybierając przeważnie wąski, wycinkowy kadr, nawiązując tym samym do formalnych rozwiązań zaczerpniętych ze sztuki Japonii. Również gruby kontur okalający sylwetę limby oraz usytuowanie drzewa w trzech czwartych kadru, zasłaniającego pozostałe składniki kompozycji, są paralelą do formuły sztuki orientu. Syntetycznie potraktowana struktura sosny odpowiada zarysom drzew z drzeworytów Keisai Eisen, którego odbitki Wyczółkowski posiadał w swojej kolekcji. Szczególną estymą Wyczółkowski traktował Morskie Oko. „Morskie Oko z Czarnego Stawu 1. na czarnym tle, jak posolone ... 2. w śniegu - ...Na wieczór trzecie Morskie Oko, małe... Staw kryształowy, efekt ciężki, piargi jasne i odbicie ich w wodzie, gdzie pokazać, część, która odbija od góry. Czarny Staw w różnych sześciu oświetleniach.. od 6 rano do późnego wieczora. Ranek pierwsze promienie padają na taflę wody, płomyki się odbijają i skaczą po wodzie. Potem godzina 9-a, 11-a. 3-a godzina; po obiedzie się ściemnia, takie mgły, że zdawało się, te już nigdy słońca nie będzie. Jednym tchem i jednym dniem”. Równocześnie we wspomnieniach o górskich wyprawach malarza pojawia się motyw Wyczółkowskiego niezważającego na pogodę bądź uważającego ją za drugoplanową okoliczność. Jeśli pogarszała się – zmuszało to do przeczekania, ale nigdy do odłożenia pracy. Relacje przedstawiają malarza jako owładniętego chęcią oddania jednej chwili – tego, jak świat wyglądał w bardzo krótkim czasie, jednym mgnieniu. Jest to zgodne z tym, co pisali o nim krytycy, wychwalając go jako tego, który zdobywał nieosiągalne dla innych wyżyny w dokładności odwzorowania świata (wg słów Eligiusza Niewiadomskiego posiadał „siatkówkę [oka] przedziwnie uczuloną i wrażliwą”) – ale takiego odwzorowania, w którym najważniejszą jakością jest kolor. Wszystko to doprowadzało czasem do sytuacji takich jak ta, opisanej przez Teodora Koscha: „Sam obserwowałem w czasie wspólnej wycieczki nad Czarny Staw nad Morskim Okiem (koniec maja 1913) tę jego uporczywość bez względu na trudności czy przeszkody. Chciał wówczas malować jedną z limb na drodze nad Czarny Staw; zainteresowały go również kry, które po stawie pływały. Gdy dotarliśmy pod limbę, nastała mgła. Nie dał za wygraną, siadł opodal na maliniakach i czekał około godziny, aż się znów przejaśniło. Następnie wyszliśmy nad Czarny Staw. Wyczółkowski siadł koło krzyża, rozłożył blok, przygotował akwarele i zaczął malować odbicie w wodzie śniegów, zalegających jeszcze na przeciwległym brzegu. Na skutek częstych podmuchów wiatru zwierciadło wody ciągle się mąciło. Nic mogąc żadnej z akwarel skończyć, rwał karton po kartonie i na nowo zaczynał. Większy deszcz zmusił nas na dłużej schronić się pod jakąś skalicę. Znów się rozpogodziło na chwilę. O jakieś sto metrów od krzyża znów zabrał się z zapałem do pracy. Tym razem sprzyjało mu szczęście. Zdążył w ciągu chwil, między jedną a drugą zmianą zwierciadła, namalować odbicie śniegów w wodzie. Pędzel maczał w wodzie deszczowej zebranej w załomie skały. Przy kończeniu obrazu zaczął znów padać deszcz, którego krople uwieczniły się na nim” (cyt. za Teodor Kosch, „Ze wspomnień o artyście”, [w:] Leon Wyczółkowski. Listy i wspomnienia, s. 283-284). Prezentowana na aukcji praca z motywem samotnej Limby nad Morskim Okiem stanowi wyjątkowy i wielce oryginalny przykład na tle innych prac Wyczółkowskiego poświęconych tatrzańskiemu krajobrazowi. Przede wszystkim ze względu na rozżarzone, intensywne tło dla klasycznego ujęcia sylwetki drzewa Wyczóła. Rozedrgane połacie soczystego błękitu jeziora, czystej zieleni i żółci górskich zboczy w znakomity sposób kontrastują ze zgaszoną kolorystyką wyniosłej sosny oraz niezamalowanym fragmentem skał na pierwszym planie obrazu.

Dodaj obiekt

1
Aleksandra Bystrańska
"Nocne marki", 1999
Cena wylicytowana: 600 zł
2
Christian Choisy
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 2 000 zł
3
Franciszek Czernous
Bez tytułu, 1996
Cena wylicytowana: 1 900 zł
4
Maria Dziopak
Bez tytułu, 1996
Cena wylicytowana: 1 000 zł
5
Julian Fałat
Wyjazd na polowanie, 1898
Cena wylicytowana: 850 000 zł
6
Aleksandra Gieraga
Z cyklu: Opowiadania, 1998-99
Cena wylicytowana: 2 400 zł
7
Magdalena Heyda-Usarewicz
Ikar, 1996
Cena wylicytowana: 600 zł
8
Jerzy Jasiński
"Pejzaż morski", 1998
Cena wylicytowana: 1 200 zł
9
Mariola Jaśko
"List na kamieniu III", 2003
Cena wylicytowana: 3 200 zł
10
Anna Jelonek-Socha
"Niebo i ziemia", 1993
Cena wylicytowana: 500 zł
11
M. Krzepkowska
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 600 zł
12
Marcin Kydryński
Farbiarz płótna, Madras, Indie, 1997
Cena wylicytowana: 1 100 zł
13
Marcin Kydryński
Costa de caprica, Lizbona, 2010
Cena wylicytowana: 1 600 zł
14
Marcin Kydryński
Dwugłowy smok, Niger, 1997
Cena wylicytowana: 1 200 zł
15
Marcin Kydryński
Modlitwa w meczecie, Bangladesz, 1997
Cena wylicytowana: 1 400 zł
16
Paweł Łącki
Pejzaż, 1996
Cena wylicytowana: 2 600 zł
17
Paweł Łącki
Bez tytułu, 1995
Cena wylicytowana: 1 400 zł
18
Robert Matejko
"Bella", 2006
Cena wylicytowana: 1 200 zł
19
Zbigniew Matysek
Zima w Rawce, 2005
Cena wylicytowana: 700 zł
20
Zbigniew Matysek
Lilowice, 2005
Cena wylicytowana: 600 zł
21
Zbigniew Matysek
Pejzaż mazowiecki
Cena wylicytowana: 500 zł
22
Zbigniew Matysek
Pejzaż mazowiecki
Cena wylicytowana: 600 zł
23
Zbigniew Matysek
Pejzaż mazowiecki
Cena wylicytowana: 500 zł
24
Zbigniew Matysek
Pejzaż mazowiecki
Cena wylicytowana: 700 zł
25
Zbigniew Matysek
Pejzaż mazowiecki
Cena wylicytowana: 500 zł
26
Zbigniew Matysek
Pejzaż
Cena wylicytowana: 1 200 zł
27
Zbigniew Matysek
Pejzaż mazowiecki, 2002
Cena wylicytowana: 500 zł
28
Jerzy Miszalski
"Granica" ("Puszcza Kampinoska"), 1986
Cena wylicytowana: 1 000 zł
29
Jerzy Miszalski
"Trakt Sobieskiego", 1992
Cena wylicytowana: 1 600 zł
30
Igor Mitoraj
Asklepios
Cena wylicytowana: 32 000 zł
31
Jerzy Tadeusz Mróz
Przejście
Cena wylicytowana: 6 500 zł
32
Jerzy Tadeusz Mróz
Przejście
Cena wylicytowana: 5 500 zł
33
Jerzy Tadeusz Mróz
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 12 000 zł
34
Jolanta Musiałowicz
Bez tytułu, 1992
Cena wylicytowana: 600 zł
35
Jolanta Musiałowicz
Bez tytułu, 1992
Cena wylicytowana: 600 zł
36
Autor nierozpoznany
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 500 zł
37
Wrzosowisko w Hampstead wg Johna Constable'a
Cena wylicytowana: 1 000 zł
38
Andrzej Starzycki
Warszawa, 1994
Cena wylicytowana: 900 zł
39
Jan Nepomucen Lewicki
Wojsko Polskie. Sztab, 1841
Cena wylicytowana: 1 200 zł
40
Jan Nepomucen Lewicki
Wojsko Polskie. Ułany i strzelce konne, 1841
Cena wylicytowana: 1 600 zł
41
Panorama Bitwy o Warszawę, Dzień Pierwszy, 18 lipca 1656 wg Erika Jönssona Dahlberga (1625-1703), współczesny reprint
Cena wylicytowana: 600 zł
42
Robert Matejko
"Volcano", 2006
Cena wylicytowana: 1 000 zł
43
Macierzyństwo, tryptyk medali, 2006
Cena wylicytowana: 1 700 zł
44
Autor nierozpoznany
Pejzaż
Cena wylicytowana: 500 zł
45
Jacek Malicki
Bez tytułu, 1998
Cena wylicytowana: 500 zł
46
Agnieszka Opala
Ptak, 1997
Cena wylicytowana: 500 zł
47
Ryszard Pasikowski
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 800 zł
48
Wanda Paklikowska-Winnicka
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 3 200 zł
49
Marek Pękalski
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 600 zł
50
Jacek Błachowicz ?
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 600 zł
51
Małgorzata Rozmarynowska
Kompozycje, 1996
Cena wylicytowana: 1 800 zł
52
Piotr Smolnicki
"2 trójkąty", 1999
Cena wylicytowana: 500 zł
53
Piotr Smolnicki
"Skaza", 1999
Cena wylicytowana: 600 zł
54
Piotr Smolnicki
"Przenikanie", 1999
Cena wylicytowana: 700 zł
55
Michał Smółka
"Martwa natura ze skrzypcami", 2003
Cena wylicytowana: 1 000 zł
56
Stefan Stankiewicz
Żuraw, Gdańsk, 1997
Cena wylicytowana: 1 400 zł
57
Andrzej Starzycki
Warszawa, 1995
Cena wylicytowana: 1 400 zł
58
Andrzej Starzycki
Warszawa, 1995
Cena wylicytowana: 3 200 zł
59
Czesław Tumielewicz
"Dwa wiatry", 1977
Cena wylicytowana: 500 zł
60
Czesław Tumielewicz
"Lustra", 1977
Cena wylicytowana: 800 zł
61
Czesław Tumielewicz
"Wąsy"
Cena wylicytowana: 600 zł
62
Piotr Turek
Rozmowa koloraturowa, 2002
Cena wylicytowana: 1 400 zł
63
Jarosław Wojtkowiak
Pejzaż z zagrodą
Cena wylicytowana: 1 100 zł
64
Jarosław Wojtkowiak
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 500 zł
65
Jarosław Wojtkowiak
Bez tytułu
Cena wylicytowana: 1 000 zł
66
Jarosław Wojtkowiak
Pejzaż z młynem
Cena wylicytowana: 1 400 zł
67
Stanisław Wysocki
Wave Princess, 2004
Cena wylicytowana: 50 000 zł
68
Krzysztof Wyzner
All the year round, 1990
Cena wylicytowana: 800 zł

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku