Rzeźba i Formy Przestrzenne
29 października 2020 godz. 19:00

Oskar Zięta
The Cave (prototyp), 2017
Estymacja: 35 000 - 45 000 zł
Numer obiektu na aukcji
52
Oskar Zięta
The Cave (prototyp), 2017

Estymacja: 35 000 - 45 000 zł

stal nierdzewna polerowana, FIDU, 63,5 x 40 x 29 cm
ID: 90261
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wystawiany
  • Milan Design Week (premiera), Salone del Mobile, Mediolan, kwiecień 2017
  • „Polscy projektanci, polskie projekty”, Muzeum Miasta Gdyni, lipiec-listopad 2017
  • „Expansion by Oskar Zięta”, Warsaw Home, październik 2018
  • „Oskar Zięta CRYSTALS”, Filharmonia w Szczecinie, wrzesień 2019
  • „Laboratorium rzeźby”, Galeria Totuart, Centrum Praskie Koneser, Warszawa, lipiec-sierpień 2020
Więcej informacji
OSKAR ZIĘTA – ARTYSTA, ARCHITEKT, WIZJONER „The Cave” to rzeźba Oskara Zięty z 2016, efekt jego eksperymentów z formą i kolorem. Rzeźba składa się z dziewięciu nakładających się na siebie elementów tworzących kalejdoskopową konstrukcję. Jej kolejne warstwy – prostokątne błyszczące tafle z nieregularnymi owalnymi otworami – przypominają wizualizacje nakładających się na siebie równoległych wymiarów rzeczywistości. Pozornie są one identyczne, ale zachodzą w nich nieznaczne, ledwie zauważalne modyfikacje, które decydują o ich ostatecznej formie i sensie. Znajdująca się w centrum rzeźby bruzda jest sumą nakładających się na siebie krzywych, które tworzą efekt przypominający organiczne struktury mineralne. Spotęgowany jest on ponadto przez gradientowe potraktowanie kolorów poszczególnych stalowych tafli przechodzących od soczystego turkusu poprzez delikatny szafir aż po głęboką zieleń. Prace Zięty to synonim futurystycznego podejścia do formy i właściwości materiału. Zimna stal w jego projektach staje się lekka, a tworzone za jej pomocą obiekty nawiązują do świata natury. Lustrzane powierzchnie jego rzeźb deformują obraz świata i zmuszają widza do przyjęcia nowej perspektywy widzenia rzeczywistości. W przypadku „The Cave” motywowi zwierciadła towarzyszy multiplikacja kształtów oraz malarskie podejście do koloru. Zięta kojarzony jest przede wszystkim ze swojej działalności w zakresie współczesnego wzornictwa, jednak nie dąży on jedynie do projektowania form. Głównym celem artysty jest synergia designu oraz technologii, która jest w stanie generować niekończące się możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Obszar zainteresowań artysty wydaje się niezwykle szeroki. Zięta jednocześnie jest projektantem wnętrz, kreatorem sztuki dekoracyjnej i użytkowej, architektem, rzeźbiarzem oraz organizatorem swojego biura. W 2010 założył bowiem Zieta Prozessdesign – markę i studio projektowo-inżynierskie z biurami w Zurychu i Wrocławiu. Pracując jako asystent naukowy na Wydziale Architektury ETHZ, gdzie prowadził badania poświęcone cyfrowej technologii w obróbce metali, opracował nowatorską technologię FIDU. Opiera się ona na szczelnym zespawaniu ze sobą dwóch blach, które pod wpływem ciśnienia wewnętrznego zostają zdeformowane, tworząc tym samym trzeci wymiar. Sam Zięta przyznaje: „Jesteśmy zafascynowani tym materiałem, tym jak on się formuje. Poznajemy go cały czas i jego możliwości. I to daje nam wiedzę o stabilizowaniu, formowaniu tego materiału. Pozwalamy mu na odrobinę wolności i dajemy sobie przestrzeń na kontrolowaną utratę kontroli”. Podczas procesu powstawania formy nie sposób do końca zapanować nad produkcją. Z tego powodu każda z nich jest zupełnie unikalna. Zięta bierze czynny udział w wielu wystawach zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej, między innymi: Cardi Black Box Gallery w Mediolanie podczas Salone (2011), Stilwerk Limited Editions Gallery w Hamburgu (2011), a także w licznych festiwalach designu i sztuki wzorniczej. Wiele z projektów wykonanych technologią FIDU należy traktować jako rzeźby i tak też prezentował chociażby ażurową piłkę „Football” na targach w Berlinie (2008). Z kolei na wystawie „Reflections” podczas Vienna Design Week (2001) w Wiedniu zastosował iluzje optyczne nawiązujące do sztuki optycznej. Wzory ze ścian odbijały się w wypolerowanych do jakości lustra formach w taki sposób, że widz tracił rozeznanie, co jest realne, a co złudne. Zięta realizuje też obiekty z myślą o ich funkcjonowaniu w przestrzeni miejskiej. W 2010 na dziedzińcu Victoria Albert Museum stworzył fontannę „Blow and Roll” wykonaną z 20-metrowych, nadmuchanych elementów. Prace artysty znajdują się w prestiżowych kolekcjach prywatnych oraz instytucjach publicznych takich jak: Badisches Landmuseum w Karlsruhe, Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium, Centrum Pompidou w Paryżu czy Museum of Modern Art w Nowym Jorku.