Rzeźba i Formy Przestrzenne
29 października 2020 godz. 19:00

Jean Lambert-Rucki (1888 Kraków - 1967 Paryż)
Tańczący ( Les danseurs), około 1925
Estymacja: 30 000 - 40 000 zł
Numer obiektu na aukcji
14
Jean Lambert-Rucki (1888 Kraków - 1967 Paryż)
Tańczący ( Les danseurs), około 1925

Estymacja: 30 000 - 40 000 zł

brąz patynowany, 16,3 x 4,5 x 4 cm
sygnowany i opisany na podstawie: 'JR-L- 5/8'
na podstawie znak: 'JDV' oraz znak odlewni: 'BRONZE D’ART. | Candide | Paris'
edycja: 5/8
ID: 90538
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Opinie
  • potwierdzenie autentyczności wydane przez córkę artysty
Wystawiany
  • Lambert-Rucki, Les Parisiens et les autres , Galerie J. De Vos maj-czerwiec 1993
  • Lambert-Rucki , De Vos & Giraud Gallery, Nowy Jork, listopad-grudzień 2006
Więcej informacji
Jean Lambert Rucki w latach 20. XX wieku stworzył emblematyczny dla siebie styl będący fuzją dwóch polaryzujących wobec siebie kierunków: kubizmu i art deco. W prezentowanej grupie rzeźbiarskiej artysta wykorzystał lśniącą powierzchnię brązu o czarnej patynie będącą znakiem rozpoznawalnym dla tego etapu twórczości wszechmocnego artysty. W przedstawionej grupie rzeźbiarskiej dwie postaci o obłych kształtach, z charakterystycznymi dla powojennej mody melonikami, obejmują się w tanecznym geście. W postaciach Ruckiego z tego czasu wyczuwalne jest echo ekspresji Charliego Chaplina – z jego pozami, minami i strojami. Dodać należy, że Chaplin był niekwestionowaną gwiazdą kultury popularnej doby XX-lecia międzywojennego, rozpoznawalną wszędzie tam, gdzie wyświetlane były jego filmy. Prace rzeźbiarza z tego czasu ogniskują się wokół życia tłumu, par, grup postaci, a Rucki próbuje obrazować w nich skrywane uczucia i nastroje. Odtwarza radosne chwile spotkań ludzi. Rzeźbiarskie sylwetki w „Les danseurs” złączone są u nasady. Ich ciała w górnej partii są nieco od siebie oddalone, lecz zwrócone twarzami. Rucki obrazuje w pracy tajemnicę uwodzenia, dziwny pociąg człowieka do człowieka. Owo uczucie zamyka w lapidarnych, dekoracyjnych formach współgrających z nową, dekoracyjną estetyką annees folles, szalonych lat zabawy po Wielkiej Wojnie.