Surrealizm i Realizm Magiczny (wyniki)
18 czerwca 2020 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 42 000 zł
Numer obiektu na aukcji
29

Cena wylicytowana: 42 000 zł

olej/płyta, 53 x 103 cm
sygnowany monogramem autorskim p.d.
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Transistus" | Maksymilian | Novák-Zempliński | 2019'
ID: 85967
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Więcej informacji

„Dla mnie w malarstwie bardziej istotna jest forma niż treść, dlatego też tworząc, skupiam się szczególnie na tej pierwszej warstwie. Patrząc na obraz, widzę abstrakcyjne formy, mimo iż ten w dużej mierze się obrazem przedstawiającym. Cała sfera znaczeniowa jest dla mnie niewiele mniej tajemnicza niż dla odbiorcy mojego dzieła i uważam, że jest to lepsze od sytuacji, gdy obraz A jest do bólu „wyliczony”. Dla mnie w obrazie musi być miejsce na przypadkowość. To ona daje przyjemność w trakcie pracy. Obraz żyje wtedy własnym życiem, zaskakuje samego twórcę. Nie wykluczam, że mimowolnie tworzę jakiś zapis znaczeniowy w obrazie, ale chyba każdy to robi. Zresztą tworzę przeważnie pod wpływem dużych emocji i jest w obrazie więcej przypadku, niż to widać na pierwszy rzut oka. Czuję się trochę jak ktoś, kto utracił pamięć i przy pomocy malowania próbuje odtworzyć obrazy z przeszłości. To niesamowite uczucie”. Maksymilian Novák-Zempliński Tajemniczość, wieloznaczność, fantastyka – to cechy wyróżniające malarstwo Zemplińskiego. Malarz tworzy w nurcie surrealizmu, a jego prace są swoistą grą swobodnych skojarzeń. Artysta zajmuje się malarstwem sztalugowym w technice olejnej oraz akrylowej, malarstwem iluzjonistycznym oraz sporadycznie rzeźbą. Wśród malarzy, którzy odcisnęli na nim największe piętno, warto wymienić Giorgio de Chirico, Rene Magritte, Maxa Ernsta, a także twórcę polskiego – Zdzisława Beksińskiego. Źródeł swoich nadrealistycznych kompozycji artysta poszukuje w podświadomości. Zempliński ukończył studia na Wydziale Malarstwa na Europejskiej Akademii Sztuk. Dyplom uzyskał w pracowni profesora Antoniego Fałata oraz profesora Andrzeja Adama Sadowskiego. W centrum artystycznych zainteresowań Zemplińskiego znajdują się pejzaże. Artysta rzadko decyduje się na umieszczenie w nich postaci, jednak jeśli pojawiają się one, przypominają trudne do identyfikacji nieziemskie istoty. Z pejzaży twórcy tchnie pustka oraz wyczuwalna jest atmosfera samotności. Artysta osiąga opisany efekt poprzez prezentację dużych, niczym nieorganicznych przestrzeni. Ważnym bohaterem elementem realizacji Zemplińskiego jest natura oraz zjawiska atmosferyczne przedstawione za pomocą niezwykłych zestawień chmur, zachwycających wschodów oraz zachodów słońca. Podobnymi zabiegami artystycznymi malarz posłużył się w przypadku zaprezentowanej pracy. Większą część kompozycji zajmuje bezkresne, błękitne niebo, na którym miejscami można dostrzec spadające gwiazdy oraz chmury ułożone w kształcie tunelu. W centrum artysta umieścił trudny do zinterpretowania sześcian, na którego ścianach artysta umieścił dwa ciała niebieskie, prawdopodobnie zaćmiony księżyc oraz słońce. Atmosfera tajemniczości, fantastyki oraz niedopowiedzenia czynią z kompozycji intrygującą realizację. Jak opowiada sam artysta: „Lubię, kiedy mój obraz mnie zaskakuje. Najpierw jednak obraz pojawia się w umyśle jako pewne dające się uchwycić wrażenie, możliwe do naszkicowania. Zostaje ono potem wielokrotnie przetworzone, zanim wreszcie osiągnie pożądaną formę” (Maksymilian Novak-Zempliński, Wystawa malarstwa Novaka-Zemplińskiego, dostępny na: http://www.biurofestiwalowe.pl/wystawy/wystawa-malarstwa-novaka--zemplinskiego.html). W sztuce Zemplińskiego zachwyca także warsztatowa perfekcja. Artysta maluje, używając technik starych mistrzów, przykładając ogromną wagę do ostatecznego efektu, m.in. wykończenia swoich płócien.