Prace na Papierze. Sztuka Dawna (wyniki)
3 października 2019, godz. 19:00

Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Czarny Staw, 1920 r.
Cena wylicytowana: 35 000 zł
Numer obiektu na aukcji
1
Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Czarny Staw, 1920 r.

Cena wylicytowana: 35 000 zł

akwarela/papier, 23,5 x 31,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.d. :'LWyczół 1920'
ID: 74640
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Więcej informacji
Czarny Staw został namalowany przez artystę ponad sześćdziesięcioletniego. Wyczółkowski malował ten widok niejednokrotnie. Tu, mając ponad sześćdziesiąt lat, jak zwykle poradził sobie w niezrównany sposób z nieznoszącą błędów techniką akwareli. Jak każdy artysta usiłujący przedstawić krajobraz w ogóle, ale szczególnie górski – malarz musiał tu rozstrzygnąć pewien pozornie prosty dylemat: jak przedstawić ogrom skał na stosunkowo niewielkim obrazie? Odpowiedzią jest fragmentyzacja krajobrazu. Pogląd Wyczółkowskiego jakoby namalowanie fragmentu lepiej oddawało całość niż na przykład panorama – jest dobrze ilustrowany przez prezentowaną pracę. Cytując piszącego o Tatrach w 1897 roku Cezarego Jellentę: „(…) koniecznie musimy ją skoncentrować [chodzi o emocje artysty patrzącego na góry – red.], zwiększyć jej stopień intensywności, odrzucić wszystko, co rozrywa uwagę i rozstrzela wrażenia na rzeczy uboczne i mniej potrzebne” (Elżbieta Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971, s. 392). To ograniczenie pola widzenia i skupienie się na fragmencie kojarzone jest z wpływem sztuki japońskiej, którą Wyczółkowski był zafascynowany wraz ze swoim przyjacielem Feliksem Mangghą Jasieńskim. Typowe dla europejskiej sztuki inspirowanej drzeworytami ukiyo-e są: fragmentaryzacja, asymetryczność oraz zestawienie różnych planów – bliskiego i dalekiego. Wszystko to można powiedzieć o „Czarnym Stawie”. W bogatej w tematy i różnorodnej pod względem technik twórczości Leona Wyczółkowskiego góry zajmowały wyjątkowe miejsce. Szczególnym przywiązaniem artysty cieszyły się Tatry. Polscy moderniści cenili je wysoko, nie tylko wielbiąc ich dziewicze piękno, lecz także uważając za miejsce przesycone znaczeniami i szczególnie ważne dla polskości. To właśnie one stały się medium fascynującej „wypowiedzi” o charakterze historycznym, jakim był cykl wirtuozowskich pasteli, zatytułowany „Legendy tatrzańskie”(1904). To w nim Tatry były przedmiotem uważnej obserwacji oraz odsyłaczem do sfery symbolicznej. Wyczółkowski poznał swoje ukochane góry dość późno, bo w 1896. Później szczególnie często odwiedzał je, by tworzyć w latach 1904-06 oraz 1910-11. Początkowo Tatry pojawiły się jako tło portretów – Jana Kasprowicza (Muzeum Narodowe w Krakowie) czy Stefana Żeromskiego z synem (Muzeum Narodowe w Poznaniu). Wkrótce przestały być tłem i stały się głównym tematem niezliczonej ilości prac. Już same opisy wypraw Wyczółkowskiego w te, jak by się dziś mogło zdawać nie bardzo groźne czy wysokie góry, są niezwykle zajmujące. Tak we wspomnieniowym liście do Marcina Samlickiego odmalował to uczeń artysty – Teodor Grott: „Tę nieznaną dla siebie krainę [Tatry] poznał [Wyczółkowski] późno. Prawdopodobnie po odbytej wycieczce górskiej w towarzystwie taterników, którzy zachęcali do tego tematu, na pewien czas opuścił pracownię i przeniósł się na plener, w głuche turnie nad Czarny Staw i na szczyty gór. Warunki materialne miał wtedy znakomite; pozwalały mu na zorganizowanie kosztownej wyprawy; wydawał ponoć 50 koron dziennie na ten cel. Towarzyszyło mu kilku górali z przewodnikiem doświadczonym i znającym dokładnie Tatry (…). Ci ludzie nosili potrzebne utensylia, materiały malarskie, żywność i namioty; rozbijali je w miejscach nadających się do malowania” (Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, oprac. Maria Twarowska, Wrocław 1960, s. 274). Zachowane opisy wskazują na to, że malarz pracował w górach bardzo intensywnie. „Maluję wściekle!” – pisał w liście do Feliksa Jasieńskiego. W opisach pojawia się motyw Wyczółkowskiego niezważającego na pogodę bądź uważającego ją za drugoplanową okoliczność. Jeśli pogarszała się – zmuszało to do przeczekania, ale nigdy do odłożenia pracy. Relacje przedstawiają malarza jako owładniętego chęcią oddania jednej chwili – tego, jak świat wyglądał w bardzo krótkim czasie, jednym mgnieniu. Jest to zgodne z tym, co pisali o nim krytycy, wychwalając go jako tego, który zdobywał nieosiągalne dla innych wyżyny w dokładności odwzorowania świata (wg słów Eligiusza Niewiadomskiego posiadał „siatkówkę [oka] przedziwnie uczuloną i wrażliwą”) – ale takiego odwzorowania, w którym najważniejszą jakością jest kolor. Wszystko to doprowadzało czasem do sytuacji takich jak ta, opisana przez Teodora Koscha: „Wychodząc z założenia, że obraz, jeżeli ma być wierny, winien być dziełem jednego wrażenia, starał się zawsze od pierwszego razu obraz skończyć. Nie odstraszały go przy tym ciężkie nieraz w górach warunki atmosferyczne. Opowiadał jak raz pod Mnichem schwyciła go śnieżyca. Obraz kończył pastelą pod parasolem, a następnie ślizgając się po niewygodnej wówczas ścieżce na Szpiglasową, zniósł go w dół do Morskiego” (op. cit., s. 284). Barwne wspomnienie, potwierdzające inne relacje, pozostawił po sobie jeszcze Franciszek Klein: „Gdy raz zimą malował w Tatrach, zapalił się od ogniska kosztowny pled angielski. Obecna przy tym żona zawołała, że pled się pali, a on nie odwracając nawet głowy, malował dalej i tylko jakby od niechcenia zauważył: 'Nie przeszkadzaj mi, Franiu kochana, idź do licha z takim głupstwem'”(op. cit., s. 286). Należy jeszcze pamiętać o ważnym miejscu Tatr w myśleniu specyficznym dla 2. poł. XIX wieku i początków XX wieku. Góry, choć mogłoby się zdawać – narodowo indyferentne, były dla patrzących na nie Polaków miejscem szczególnym. Tu spoczywali uśpieni rycerze, którzy mieli wyruszyć w głąb kraju w momencie duchowego przeistoczenia narodu. I choć Wyczółkowski szkicuje już w wolnej Polsce, w tle pobrzmiewają te trwałe nuty.

Dodaj obiekt

1
Wisiorek dekorowany motywem kokardy
Estymacja: 5 000 - 7 000 zł
2
Pierścionek z perłą, art déco
Cena wylicytowana: 3 800 zł
3
Kolczyki perłowe
Cena wylicytowana: 1 800 zł
4
Brosza dekorowana rozetami
Estymacja: 5 500 - 7 500 zł
5
Brosza w formie muchy
Cena wylicytowana: 3 500 zł
6
Brosza secesyjna
Estymacja: 3 500 - 5 000 zł
7
Zapinka do szala, secesja
Cena wylicytowana: 3 000 zł
8
Bransoleta z kwarców
Estymacja: 9 000 - 12 000 zł
9
Komplet biżuterii biedermeier: brosza i kolczyki
Estymacja: 6 000 - 8 500 zł
10
Naszyjnik dekorowany chwostem
Cena wylicytowana: 10 000 zł
11
Bransoleta dekorowana opalem, biedermeier
Estymacja: 30 000 - 40 000 zł
12
Broszo-wisior z ametystem
Estymacja: 11 000 - 15 000 zł
13
Wisiorek secesyjny
* Cena wylicytowana: 3 000 zł
14
Brosza w formie bukietu fiołków
Estymacja: 9 000 - 12 000 zł
15
Pierścionek w formie kwiatu
Estymacja: 14 000 - 20 000 zł
16
Pierścionek art déco
Estymacja: 90 000 - 130 000 zł
17
Bransoleta dekorowana diamentami i emalią, art déco
Estymacja: 55 000 - 80 000 zł
18
Kolczyki z diamentami
Estymacja: 15 000 - 21 000 zł
19
Bransoleta biedermeier
Estymacja: 5 000 - 7 000 zł
20
Kolczyki diamentowe
Cena wylicytowana: 19 000 zł
21
Brosza z motywem koniczyny
Cena wylicytowana: 9 500 zł
22
Wisior z motywem gwiazdy
Estymacja: 13 000 - 18 000 zł
23
Pierścionek diamentowy
Estymacja: 14 000 - 20 000 zł
24
Brosza edwardiańska
Cena wylicytowana: 4 000 zł
25
Kolczyki w typie edwardiańskim
Cena wylicytowana: 16 000 zł
26
Brosza diamentowa, art déco
Estymacja: 15 000 - 22 000 zł
27
Naszyjnik z wisiorem w formie księżyca
Estymacja: 9 000 - 14 000 zł
28
Pierścionek z rubinem
Estymacja: 3 500 - 5 000 zł
29
Kolczyki diamentowe
* Cena wylicytowana: 2 800 zł
30
Wisior secesyjny
Estymacja: 8 000 - 11 000 zł
31
Pierścionek art déco
Estymacja: 18 000 - 25 000 zł
32
Bransoleta diamentowa, art déco
Cena wylicytowana: 10 000 zł
33
Brosza art déco
Estymacja: 24 000 - 30 000 zł
34
Obrączka diamentowa
Cena wylicytowana: 6 000 zł
35
Pierścionek z akwamarynami
Estymacja: 12 000 - 17 000 zł
36
Naszyjnik z akwamarynem
Cena wylicytowana: 2 600 zł
37
Wisior w formie serca z łańcuszkiem
Cena wylicytowana: 7 500 zł
38
Medalion dekorowany szmaragdami
Estymacja: 9 000 - 12 000 zł
39
Medalion z motywem gwiazd
Estymacja: 15 000 - 22 000 zł
40
Pierścionek ze szmaragdem
* Cena wylicytowana: 4 200 zł
41
Bransoleta ze szmaragdem i diamentami
Estymacja: 13 000 - 18 000 zł
42
Brosza w formie gałązki
Cena wylicytowana: 4 000 zł
43
Brosza z kwarcem, w stylu edwardiańskim
Estymacja: 6 500 - 9 000 zł
44
Naszyjnik perłowy z ozdobnym wisiorem
Estymacja: 9 000 - 14 000 zł
45
Kolczyki z rubinami
Estymacja: 12 000 - 17 000 zł
46
Pierścionek art déco
Cena wylicytowana: 4 500 zł
47
Pierścionek z rubinami
Estymacja: 3 000 - 4 500 zł
48
Pierścionek z rubinem i diamentami
Estymacja: 36 000 - 50 000 zł
49
Kolczyki diamentowe
Estymacja: 9 000 - 12 000 zł
50
Brosza w formie kłosa
Estymacja: 8 000 - 12 000 zł
51
Brosza ze szmaragdami
Estymacja: 7 500 - 10 000 zł
52
Broszo-wisior w formie gałąki kwiatowej
Estymacja: 13 000 - 18 000 zł
53
Naszyjnik perłowy z ozdobnym zapięciem
Estymacja: 170 000 - 240 000 zł
54
Komplet biżuterii: naszyjnik i bransoleta
Cena wylicytowana: 3 200 zł
55
Komplet biżuterii: kolczyki i wisior
Estymacja: 32 000 - 45 000 zł
56
Szpila do krawata, art déco
Estymacja: 2 000 - 3 000 zł
57
Pierścionek art déco
Cena wylicytowana: 3 000 zł
58
Naszyjnik z pereł, art déco
Estymacja: 13 000 - 18 000 zł
59
Pierścionek diamentowy
* Cena wylicytowana: 5 500 zł
60
Obrączka z brylantami
Estymacja: 4 800 - 7 000 zł
61
Pierścionek z diamentami
Cena wylicytowana: 12 000 zł
62
Pierścionek art déco
Estymacja: 14 000 - 19 000 zł
63
Naszyjnik-bransoleta
Estymacja: 12 000 - 17 000 zł
64
Bransoleta koralowa
Estymacja: 9 500 - 13 000 zł
65
Naszyjnik-obróżka
Estymacja: 11 000 - 15 000 zł
66
Obrączka dekorowana kameami
Cena wylicytowana: 2 800 zł
67
Pierścionek art déco
Cena wylicytowana: 10 000 zł
68
Kolczyki z półrozetami holenderskimi
Estymacja: 5 000 - 7 000 zł
69
Naszyjnik z diamentowym sercem
Estymacja: 12 000 - 17 000 zł
70
Pierścionek diamentowy
Estymacja: 25 000 - 35 000 zł
71
Komplet spinek do mankietów i kołnierzyka, art déco
Estymacja: 5 000 - 7 000 zł
72
Bransoletan z dekoracją floralną
Cena wylicytowana: 2 200 zł
73
Pierścionek art déco
Estymacja: 18 000 - 25 000 zł
74
Wisior z motywem gwiazdy
Cena wylicytowana: 28 000 zł
75
Bransoleta perłowa
Estymacja: 23 000 - 32 000 zł
76
Brosza w formie gałązki kwiatowej
Estymacja: 45 000 - 65 000 zł
77
Pierścionek z szafirem
Cena wylicytowana: 2 000 zł
78
Pierścionek z szafirem
Cena wylicytowana: 3 500 zł
79
Brosza art déco
Cena wylicytowana: 9 500 zł
80
Kolczyki w typie art déco
Estymacja: 35 000 - 50 000 zł
81
Bransoleta z diamentami i szafirami
Estymacja: 23 000 - 32 000 zł
82
Kolczyki z diamentami
Estymacja: 16 000 - 22 000 zł
83
Wisiorek art déco
Cena wylicytowana: 2 400 zł
84
Pierścionek z diamentem
Cena wylicytowana: 4 000 zł
85
Brosza art déco
Estymacja: 9 000 - 12 000 zł
86
Brosza z ametystem
Estymacja: 3 200 - 4 500 zł
87
Bransoleta zdobiona ametystem
Estymacja: 4 500 - 6 500 zł
88
Naszyjnik z ametystami i diamentami
Estymacja: 4 500 - 6 500 zł
89
Bransoleta biedermeier
* Cena wylicytowana: 3 500 zł
90
Kolczyki diamentowe
Estymacja: 50 000 - 70 000 zł
91
Pierścionek art déco
Estymacja: 36 000 - 50 000 zł
92
Brosza art déco
Estymacja: 40 000 - 55 000 zł
93
Kolczyki diamentowe
Cena wylicytowana: 3 500 zł
94
Pierścionek art déco
Estymacja: 24 000 - 35 000 zł
95
Bransoleta perłowa
Estymacja: 13 000 - 18 000 zł
96
Wisiorek z łańcuszkiem, art déco
* Cena wylicytowana: 17 000 zł
97
Pierścionek szmaragdowy, art déco
Estymacja: 22 000 - 30 000 zł
98
Brosza-obróżka
Estymacja: 21 000 - 30 000 zł
99
Bransoleta dekorowana szmaragdami i diamentami
Cena wylicytowana: 10 000 zł
100
Kolczyki z perłami
Estymacja: 12 000 - 16 000 zł
101
Naszyjnik w typie negligée
Estymacja: 11 000 - 15 000 zł
102
Szpila w formie strzały, art déco
Cena wylicytowana: 5 000 zł
103
Bransoleta art déco
Estymacja: 45 000 - 60 000 zł
104
Kolczyki w formie węży
Cena wylicytowana: 2 200 zł
105
Brosza z opalem
Estymacja: 2 800 - 3 800 zł
106
Brosza diamentowa
Estymacja: 14 000 - 20 000 zł
107
Broszo-wisior, biedermeier
Cena wylicytowana: 5 000 zł
108
Brosza w formie strzały
Estymacja: 3 800 - 5 500 zł
109
Kolczyki dekorowane perłą
Estymacja: 20 000 - 28 000 zł
110
Bransoleta perłowa
Estymacja: 11 000 - 15 000 zł
111
Bransoleta z granatami
Cena wylicytowana: 5 000 zł
112
Bransoleta dekorowana szafirami
Estymacja: 13 000 - 18 000 zł
113
Kolczyki w formie gałązki kwiatowej
Cena wylicytowana: 6 500 zł
114
Brosza z motywem ptaka
Cena wylicytowana: 6 000 zł
115
Wisior z przedstawieniem Madonny
Cena wylicytowana: 8 500 zł
116
Krzyż dekorowany diamentami i szafirami
Estymacja: 15 000 - 21 000 zł
117
Wisior z Matką Bożą wśród aniołów
Cena wylicytowana: 9 000 zł
118
Wisior z przedstawieniem Madonny
Estymacja: 9 000 - 12 000 zł
119
Szpilka do krawata z perłą barokową
Estymacja: 2 300 - 3 500 zł
120
Szpilka do krawata z motywem szponów
Estymacja: 2 000 - 3 000 zł
121
Szpilka do krawata z motywem węża
Estymacja: 3 000 - 4 000 zł
122
Szpilka do krawata z perłą i diamentami
Estymacja: 4 000 - 5 500 zł
123
Szpilka z motywem podkowy
Cena wylicytowana: 2 000 zł
124
Szpilka do krawata z przedstawieniem gryfa
Estymacja: 2 500 - 3 500 zł
125
Spinki do mankietów
Estymacja: 4 500 - 6 000 zł
126
Spinki do mankietów z szafirami
Cena wylicytowana: 3 500 zł

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku