Prace na Papierze. Sztuka Dawna (wyniki)
3 października 2019, godz. 19:00

Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Czarny Staw, 1920 r.
Cena wylicytowana: 35 000 zł
Numer obiektu na aukcji
1
Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Czarny Staw, 1920 r.

Cena wylicytowana: 35 000 zł

akwarela/papier, 23,5 x 31,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany p.d. :'LWyczół 1920'
ID: 74640
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Więcej informacji
Czarny Staw został namalowany przez artystę ponad sześćdziesięcioletniego. Wyczółkowski malował ten widok niejednokrotnie. Tu, mając ponad sześćdziesiąt lat, jak zwykle poradził sobie w niezrównany sposób z nieznoszącą błędów techniką akwareli. Jak każdy artysta usiłujący przedstawić krajobraz w ogóle, ale szczególnie górski – malarz musiał tu rozstrzygnąć pewien pozornie prosty dylemat: jak przedstawić ogrom skał na stosunkowo niewielkim obrazie? Odpowiedzią jest fragmentyzacja krajobrazu. Pogląd Wyczółkowskiego jakoby namalowanie fragmentu lepiej oddawało całość niż na przykład panorama – jest dobrze ilustrowany przez prezentowaną pracę. Cytując piszącego o Tatrach w 1897 roku Cezarego Jellentę: „(…) koniecznie musimy ją skoncentrować [chodzi o emocje artysty patrzącego na góry – red.], zwiększyć jej stopień intensywności, odrzucić wszystko, co rozrywa uwagę i rozstrzela wrażenia na rzeczy uboczne i mniej potrzebne” (Elżbieta Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971, s. 392). To ograniczenie pola widzenia i skupienie się na fragmencie kojarzone jest z wpływem sztuki japońskiej, którą Wyczółkowski był zafascynowany wraz ze swoim przyjacielem Feliksem Mangghą Jasieńskim. Typowe dla europejskiej sztuki inspirowanej drzeworytami ukiyo-e są: fragmentaryzacja, asymetryczność oraz zestawienie różnych planów – bliskiego i dalekiego. Wszystko to można powiedzieć o „Czarnym Stawie”. W bogatej w tematy i różnorodnej pod względem technik twórczości Leona Wyczółkowskiego góry zajmowały wyjątkowe miejsce. Szczególnym przywiązaniem artysty cieszyły się Tatry. Polscy moderniści cenili je wysoko, nie tylko wielbiąc ich dziewicze piękno, lecz także uważając za miejsce przesycone znaczeniami i szczególnie ważne dla polskości. To właśnie one stały się medium fascynującej „wypowiedzi” o charakterze historycznym, jakim był cykl wirtuozowskich pasteli, zatytułowany „Legendy tatrzańskie”(1904). To w nim Tatry były przedmiotem uważnej obserwacji oraz odsyłaczem do sfery symbolicznej. Wyczółkowski poznał swoje ukochane góry dość późno, bo w 1896. Później szczególnie często odwiedzał je, by tworzyć w latach 1904-06 oraz 1910-11. Początkowo Tatry pojawiły się jako tło portretów – Jana Kasprowicza (Muzeum Narodowe w Krakowie) czy Stefana Żeromskiego z synem (Muzeum Narodowe w Poznaniu). Wkrótce przestały być tłem i stały się głównym tematem niezliczonej ilości prac. Już same opisy wypraw Wyczółkowskiego w te, jak by się dziś mogło zdawać nie bardzo groźne czy wysokie góry, są niezwykle zajmujące. Tak we wspomnieniowym liście do Marcina Samlickiego odmalował to uczeń artysty – Teodor Grott: „Tę nieznaną dla siebie krainę [Tatry] poznał [Wyczółkowski] późno. Prawdopodobnie po odbytej wycieczce górskiej w towarzystwie taterników, którzy zachęcali do tego tematu, na pewien czas opuścił pracownię i przeniósł się na plener, w głuche turnie nad Czarny Staw i na szczyty gór. Warunki materialne miał wtedy znakomite; pozwalały mu na zorganizowanie kosztownej wyprawy; wydawał ponoć 50 koron dziennie na ten cel. Towarzyszyło mu kilku górali z przewodnikiem doświadczonym i znającym dokładnie Tatry (…). Ci ludzie nosili potrzebne utensylia, materiały malarskie, żywność i namioty; rozbijali je w miejscach nadających się do malowania” (Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, oprac. Maria Twarowska, Wrocław 1960, s. 274). Zachowane opisy wskazują na to, że malarz pracował w górach bardzo intensywnie. „Maluję wściekle!” – pisał w liście do Feliksa Jasieńskiego. W opisach pojawia się motyw Wyczółkowskiego niezważającego na pogodę bądź uważającego ją za drugoplanową okoliczność. Jeśli pogarszała się – zmuszało to do przeczekania, ale nigdy do odłożenia pracy. Relacje przedstawiają malarza jako owładniętego chęcią oddania jednej chwili – tego, jak świat wyglądał w bardzo krótkim czasie, jednym mgnieniu. Jest to zgodne z tym, co pisali o nim krytycy, wychwalając go jako tego, który zdobywał nieosiągalne dla innych wyżyny w dokładności odwzorowania świata (wg słów Eligiusza Niewiadomskiego posiadał „siatkówkę [oka] przedziwnie uczuloną i wrażliwą”) – ale takiego odwzorowania, w którym najważniejszą jakością jest kolor. Wszystko to doprowadzało czasem do sytuacji takich jak ta, opisana przez Teodora Koscha: „Wychodząc z założenia, że obraz, jeżeli ma być wierny, winien być dziełem jednego wrażenia, starał się zawsze od pierwszego razu obraz skończyć. Nie odstraszały go przy tym ciężkie nieraz w górach warunki atmosferyczne. Opowiadał jak raz pod Mnichem schwyciła go śnieżyca. Obraz kończył pastelą pod parasolem, a następnie ślizgając się po niewygodnej wówczas ścieżce na Szpiglasową, zniósł go w dół do Morskiego” (op. cit., s. 284). Barwne wspomnienie, potwierdzające inne relacje, pozostawił po sobie jeszcze Franciszek Klein: „Gdy raz zimą malował w Tatrach, zapalił się od ogniska kosztowny pled angielski. Obecna przy tym żona zawołała, że pled się pali, a on nie odwracając nawet głowy, malował dalej i tylko jakby od niechcenia zauważył: 'Nie przeszkadzaj mi, Franiu kochana, idź do licha z takim głupstwem'”(op. cit., s. 286). Należy jeszcze pamiętać o ważnym miejscu Tatr w myśleniu specyficznym dla 2. poł. XIX wieku i początków XX wieku. Góry, choć mogłoby się zdawać – narodowo indyferentne, były dla patrzących na nie Polaków miejscem szczególnym. Tu spoczywali uśpieni rycerze, którzy mieli wyruszyć w głąb kraju w momencie duchowego przeistoczenia narodu. I choć Wyczółkowski szkicuje już w wolnej Polsce, w tle pobrzmiewają te trwałe nuty.

Dodaj obiekt

1
Edyta Kwiatkowska
Zamęt, 2014 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
2
Magdalena Szyszkowska
Wspomnienie, 2015 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
3
Marta Wawrzynowicz
Bliźniaczki, 2014 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
4
Grzegorz Radziewicz
Wielki błękit, 2016 r.
Cena wylicytowana: 3 800 zł
5
Sonia Ruciak
Nieuchwytność, 2016 r.
Cena wylicytowana: 6 500 zł
6
Bartłomiej Koter
The streets: Artificial, 2017 r.
Cena wylicytowana: 6 500 zł
7
Mirella Stern
Spacer w porze latawców, 2017 r.
Cena wylicytowana: 6 000 zł
8
Agnieszka Pawłowska
Dzień dobry, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
9
Alicja Saar
Babuszka, 2011 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
10
Aleksandra Kowalczyk
Bez tytułu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 4 500 zł
11
Anna Polanowska
Camp Town, 2017 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
12
Jarosław Szewczyk
Afrykarium, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 800 zł
13
Paweł Borkowski
Srebro chroni akty, 2009 r.
Cena wywoławcza: 500 zł
14
Marcin Błach
Black and white 2, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 800 zł
15
Zuzanna Jankowska
Sportowcy, 2017 r.
Cena wylicytowana: 800 zł
16
Piotr Urbanek
Axis Mundi albo drzewo wulkaniczne, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
17
Jolanta Lach
Żyrafa Żaneta, 2016 r.
Cena wylicytowana: 3 800 zł
18
Joanna Sułek-Malinowska
Na biegunach, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
19
Wioletta Winiarczyk
Wędrówka, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 500 zł
20
Agata Krutul
HasterII, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 800 zł
21
Katarzyna Środowska
Bez tytułu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 5 500 zł
22
Olga Pelipas
Podróż, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 300 zł
23
Jacek Malinowski
Primavera in Toscana, 2017 r.
Cena wylicytowana: 4 200 zł
24
Marzena Bis
Sea, 2017 r.
Cena wylicytowana: 3 000 zł
25
Janusz Orzechowski
W stronę słońca V, 2017 r.
Cena wylicytowana: 3 200 zł
26
Iwona Kołodziej
To o czym myślę, 2017 r.
Cena wywoławcza: 500 zł
27
Anna Witek
Rich Mind, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
28
Piotr Woroniec Jr
Trafo, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 800 zł
29
Urszula Kozieł
Z cyklu 'Spokojnie', Bez tytułu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
30
Aleksandra Mysiorska
Maroko. Esencja., 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
31
Ewelina Ulanecka
Apocalypto, 2017 r.
Cena wylicytowana: 4 500 zł
32
Hanna Rozpara
C b13, 2017 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
33
Łukasz Czernicki
Dyskoteka, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 600 zł
34
Urszula Teperek
Kobieca geometria, 2015 r.
Cena wylicytowana: 900 zł
35
Mariusz Dydo
Ryś model Matisse, 2016 r.
Cena wylicytowana: 1 900 zł
36
Adam Jarmuła
Portret z kwiatami, 2017 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
37
Monika Łakomska
Gilmour Melody, 2017 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
38
Ewa Witkowska
Bez tytułu, 2016 r.
Cena wylicytowana: 2 600 zł
39
Katarzyna Skośkiewicz
Eskapizm, 2017 r.
Cena wylicytowana: 3 500 zł
40
Adam Wątor
Dotyk, 2017 r.
Cena wylicytowana: 4 000 zł
41
Urszula Chrobak
M.S.03., 2017 r.
Cena wylicytowana: 3 200 zł
42
Aneta Olszewska
Indygo, 2016 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
43
Arkadiusz Andrejkow
Polluks IV, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
44
Marcin Tomaszewski
Bez tytułu, 2016 r.
Cena wylicytowana: 3 000 zł
45
Kamil Jakóbczak
Entropia, 2016 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
46
Marek Bieganowski
Rybki, 2016 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
47
Campio
Meat Sandwich, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
48
Tycjan Śmiały
Arrogant cat, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 000 zł
49
Amonaria Magda Maciaszek
Dotyk wspomnienia III, 2017 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
50
Agnieszka Figurska
Bez tytułu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
51
Daniel Porada
Ewa bez grzechu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 400 zł
52
Piotr Kachny
Pinupetra, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 800 zł
53
Michał Zalewski
Sweet dreams, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 600 zł
54
Monika Paruzel
Power of nature, 2017 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
55
Grzegorz Klimek
Niebieski słoń, 2017 r.
Cena wylicytowana: 9 000 zł
56
Monika Mrowiec
Chwila wytchnienia, 2017 r.
Cena wylicytowana: 4 200 zł
57
Marcin Krawczuk
Powrót, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
58
Alicja Światłoń
Calgary Sky Painting, 2014 r.
Cena wylicytowana: 900 zł
59
Alicja Kappa
Z cyklu 'Origami', Ukojenie, 2017 r.
Cena wylicytowana: 4 000 zł
60
Małgorzata Jastrzębska
Nr 525, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 400 zł
61
Magdalena Szilke
Czarna pantera, 2016 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
62
Mateusz Rybka
Portret w pomieszczeniu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
63
Marta Urbanek
Widnokrąg, 2017 r.
Cena wylicytowana: 800 zł
64
Joanna Sikorska
Atmosfera, 2017 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
65
Seweryn Chwała
Jaguar, 2016 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
66
Marek Haba
Biała linia, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
67
Michał Słowikowski
3C, 2016 r.
Cena wylicytowana: 4 500 zł
68
Paulina Zalewska
Powrót do domu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
69
Ewa Dybek
Zdrowa krowa, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 200 zł
70
Łukasz Szymerkowski
Piękno, 2016 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
71
Dominik Woźniak
Damy polskie II, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 200 zł
72
Joanna Szostak
Pejzaż 2 V 16, 2016 r.
Cena wylicytowana: 4 200 zł
73
Patrycja Kruszyńska-Mikulska
Dolce vita, 2016 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
74
Łukasz Jankiewicz
Portret emocjonalny II, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 900 zł
75
Małgorzata Sęk
Rebirth, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 200 zł
76
Michał Węgrzyn
Kreta 001, 2016 r.
Cena wylicytowana: 4 800 zł
77
Łukasz Jacek
Ulica 5, 2017 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
78
Michał Mroczka
2084, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 800 zł
79
Milena Brudkowska
Bez tytułu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
80
Denys Molerio Pena
Shallow, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 600 zł
81
Kamil Niewiński
Sumienie, 2017 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
82
Edyta Mądzelewska
Rozmowy o modzie, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
83
Anna Molas
Indyk, 2017 r.
Cena wylicytowana: 900 zł
84
Karolina Fox
Black and White, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
85
Adam Oroń
Clint Eastwood , 2016 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
86
Magdalena Gedroyć
Ważki, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 200 zł
87
Marta Bilecka
The force of Nature 10, 2017 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
88
Misia Łukasiewicz
Nauczanie początkowe, 2017 r.
Cena wylicytowana: 3 500 zł
89
Katarzyna Misiórska
Lilie nocą, 2017 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
90
Marcin Wilk
Z cyklu 'Stany skupienia', Obce ciało, 2017 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
91
Dominik Smolik
Sny dźwiękowe, dyptyk, 2017 r.
Cena wylicytowana: 500 zł
92
Maria Szeszuła
Kompozycja 11, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 300 zł

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku