Prace na Papierze: Sztuka Dawna (wyniki)
14 lutego 2019, godz. 19:00

Stanisław Ignacy Witkiewicz \ Witkacy (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)
Portret kobiety, 1939 r.
Cena wylicytowana: 80 000 zł
Numer obiektu na aukcji
5
5
Stanisław Ignacy Witkiewicz \ Witkacy (1885 Warszawa - 1939 Jeziory na Polesiu)
Portret kobiety, 1939 r.

Cena wylicytowana: 80 000 zł

pastel/papier, 67,5 x 48 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Witkacy 1939 I | (T. C + Co) | NP.'
ID: 66746
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Opinie
  • autentyczność pracy potwierdziła dr Anna Żakiewicz, znawczyni oeuvre malarskiego Stanisława Ignacego Witkiewicza
Więcej informacji
Chęć rozszerzenia skali doświadczeń w obszarze artystycznym kierowała Witkacego ku narkotycznym eksperymentom. Potrzeba autoanalizy i następnie plastyczne odbicie spotęgowanego oglądu rzeczywistości w pracach zakopiańskiego artysty, zyskała zupełnie nową formę w dotychczasowej sztuce portretu. Otoczone skandaliczną legendą narkotykowe „orgie” szokowały i oburzały publiczność, zarówno za czasów życia Witkacego, jak i długo po jego śmierci. Mit narkomanii już w latach międzywojennych oficjalnie wyjaśniał towarzysz kontrowersyjnych seansów doktor Białynicki-Birula, pisząc, że nie był to nałóg lecz cykliczny i kontrolowany eksperyment mający na celu odkrycie nowych środków formalnych, stanowiących plastyczną wiwisekcję stanów podświadomości artysty. Dodatkowo Typ C skodyfikowany w „Regulaminie Firmy Portretowej «S. I. Witkiewicz»”, zakłada że stworzona pod wpływem narkotyków kompozycja, ocierająca się o granice abstrakcji realizuje stworzone przez Witkacego pojęcie „Czystej Formy”, będącej najwyższą formą sztuki. Prezentowana praca z późnego okresu artysty, należy do wyjątkowej galerii portretów stworzonych pod wpływem kokainy o czym świadczy zapis przy sygnaturze „T.C + Co”. Z kokainą Witkacy spotkał się już prawdopodobnie w Rosji, jednak pierwszy znany portret z sygnaturą opatrzoną skrótem „Co” pojawił się dopiero w 1926 roku. Mimo tego, że artysta przestrzegał przed niebezpieczeństwem nałogu, prowadzącego do ruiny osobowości, kokainę zażywał do końca swojego życia, co poświadcza prezentowany portret przypadający na rok samobójczej śmierci w 1939. Jak pisała wybitna znawczyni twórczości Witkacego Irena Jakimowicz: „Odmawiał jej wprawdzie działania uskrzydlającego fantazję, ale cenił intensyfikację rzeczywistości, a także pewne formotwórcze możliwości, wpływ na specyficzny rodzaj kreski, jaki można było przy jej obecności uzyskać. (…). Ani kadrowanie twarzy, ani ujęcie postaci, ani rodzaj kreski nie występują konsekwentnie. Od portretów prawie konwencjonalnych, ze wspomnieniami niekiedy secesyjnej linii, możemy śledzić fluktuacje kokainowych zabiegów przez zatarcie kształtów i przesunięcie w odrealnioną przestrzeń, przez pewną deformację rysów w ekspresjonistycznej jak gdyby, miękkiej manierze, to znów w sztywnej, energicznej kresce mieniącej się ostrością kolorów” (cyt. za: Irena Jakimowicz, O poszerzenie przestrzeni wewnętrznej. Eksperymenty narkotyczne S.I. Witkiewicza, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, nr XXVIII, Warszawa 1984, s. 219-220). Wpływ kokainy na malarską ekspresję Witkacego nie poddaje się jakiejkolwiek klasyfikacji czy możności wyciągnięcia wspólnego mianownika dla portretów stworzonych pod jej działaniem. Użycie tego środka podczas malarskich seansów daje nam jednak niezwykłą galerię portretów odbijającą plastyczne dociekania u granic podświadomości artysty. Rozedrgana, mocna, czarna kreska zaznaczająca jedynie profil twarzy portretowanej kobiety, wzmocniona jest przez szerokie pociągnięcia białego pastelu wypełniającego abstrakcyjną przestrzeń tła, stwarzają wrażenie wirowania elementów kompozycji. Ponadto intensywne bliki jaskrawej żółci, budujące linię biegnącą od skroni po policzek portretowanej, wzmacniają nierealną lecz osadzoną w empirii wizję artysty. Bliska abstrakcji twarz kobiety uniemożliwia rozpoznanie modelki, jednak z pewnością była to osoba pochodząca z bliskiego otoczenia Witkacego. Portretowy „Typ C” przeznaczony był bowiem wyłącznie dla przyjaciół zakopiańskiego geniusza, towarzyszących mu w narkotycznych seansach.

Dodaj obiekt

0
Wydrukuj katalog

Wszystkie obiekty z aukcji

Alfons Karpiński

Rynek w Krakowie, 1907

Jean Lambert-Rucki

Kompozycja kubistyczna z postaciami, 1925

Henryk Szczygliński

Zagroda w Bronowicach, około 1905-07

Estymacja: 25 000 - 40 000 zł

Jacek Malczewski

Portret Karola Potkańskiego, 1906

Estymacja: 350 000 - 450 000 zł

Jan Zamoyski

"Wygnańcy 1915" ("Pogorzelcy"), 1925-1929

Estymacja: 350 000 - 600 000 zł

Aleksander Gierymski

Piazza del Popolo w Rzymie, studium ("Pincio Roma"), 1899

Estymacja: 120 000 - 180 000 zł

Mela Muter

Paryska uliczka

Estymacja: 240 000 - 300 000 zł

Władysław Czachórski

Damy z klejnotami, lata 90. XIX w.

Estymacja: 1 600 000 - 2 500 000 zł

Feliks Pęczarski

"Spekulanci", 1844

Estymacja: 100 000 - 150 000 zł

Wandalin Strzałecki

"Wesele polskie", 1881

Estymacja: 180 000 - 250 000 zł

Maurycy Gottlieb

Autoportret w stroju polskiego szlachcica, 1874

Estymacja: 1 400 000 - 2 000 000 zł

Feliks Michał Wygrzywalski

Łódź Charona, 1917

Estymacja: 30 000 - 50 000 zł

Jan Matejko

"Tors figury męskiej", 1859

Estymacja: 250 000 - 500 000 zł

Jan Czesław Moniuszko

Zabawa w karczmie, 1900

Estymacja: 40 000 - 80 000 zł

Henryk Hayden

Pejzaż z ujściem rzeki, 1912

Estymacja: 350 000 - 500 000 zł

Henryk Hayden

Martwa natura z wazonem z kwiatami, 1915

Estymacja: 100 000 - 150 000 zł

Włodzimierz Terlikowski

Martwa natura z owocami i bukietem kwiatów, 1918

Estymacja: 70 000 - 120 000 zł

Henryk Siemiradzki

Studium trzech postaci na tle krajobrazu, około 1874

Estymacja: 90 000 - 130 000 zł

Jules Breton

Dziewczyna modląca się w kościele, 1854

Estymacja: 150 000 - 250 000 zł

Marcello Bacciarelli i warsztat

Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym

Estymacja: 250 000 - 400 000 zł

Józef Pankiewicz

Widok z gaju oliwkowego na Couronne de Charlemange w Cassis, 1928

Estymacja: 150 000 - 250 000 zł

Kazimierz Sichulski

Roztopy wiosenne, 1904

Estymacja: 30 000 - 50 000 zł

Jacek Malczewski

Starzec i muzy, 1900

Estymacja: 200 000 - 300 000 zł

Józef Mehoffer

"Zmrok w sadzie", 1909

Estymacja: 200 000 - 300 000 zł

Stanisław Masłowski

Widok na Plac Grzybowski w Warszawie ("Budowa kościoła Wszystkich Świętych"), przed 1892

Estymacja: 90 000 - 120 000 zł

Włodzimierz Terlikowski

Maski, 1920

Estymacja: 120 000 - 180 000 zł

Mojżesz Kisling

Siedząca dziewczyna

Estymacja: 350 000 - 500 000 zł

Olga Boznańska

Martwa natura z różowymi i białymi różami, 1918

Estymacja: 90 000 - 140 000 zł

Józef Mehoffer

Ogród kwiatowy, około 1930

Estymacja: 250 000 - 350 000 zł

Józef Brandt

Pochód z łupami - powrót z wyprawy wiedeńskiej, około 1883-84

Estymacja: 2 200 000 - 3 000 000 zł

Roman Kramsztyk

Miasteczko na tle gór - pejzaż południowy, około 1914

Estymacja: 200 000 - 250 000 zł

Stanisław Żukowski

Leśna droga zimą, 1928

Estymacja: 130 000 - 180 000 zł

Wilhelm Kotarbiński

Wenecka serenada, 1881

Estymacja: 2 000 000 - 2 800 000 zł

Józef Brandt

Targ w okolicach Krakowa ("Powrót z jarmarku w Opoczyńskiem"), 1868

Estymacja: 2 500 000 - 3 500 000 zł

Olga Boznańska

Portret Pana Beyleya, przed 1921

Estymacja: 150 000 - 220 000 zł

Wlastimil Hofman

Narodziny Pańskie, 1913

Estymacja: 40 000 - 60 000 zł

Mela Muter

“Avignon” (Widok na Fort św. Andrzeja w Villeneuve-lès-Avignon), 1940

Estymacja: 240 000 - 300 000 zł

Jankiel Adler

Chłopiec z samolotem (Dziecko z katapultą), około 1932

Estymacja: 450 000 - 600 000 zł

Jakub Zucker

Karuzela

Estymacja: 10 000 - 15 000 zł

Warsztat krakowski (XVI w.)

Madonna z Dzieciątkiem i winnym gronem, około 1520-40

Estymacja: 70 000 - 100 000 zł

Zdzisław Jan Konopacki

U przewozu, 1881

Estymacja: 90 000 - 140 000 zł

Bolesław Cybis

"Gołębiarze", 1932-35

Estymacja: 500 000 - 900 000 zł

Eugeniusz Zak

"Chłopiec w zielonej kamizelce", 1919

Estymacja: 900 000 - 1 200 000 zł

Zygmunt Józef Menkes

Martwa natura z bandżo

Estymacja: 100 000 - 150 000 zł

Roman Kramsztyk

Martwa natura ze skrzypcami, około 1920-24

Estymacja: 250 000 - 400 000 zł

Włodzimierz Łoś

Patrol powstańczy, 1883

Estymacja: 90 000 - 120 000 zł

Szymon Mondzain

Fontanna w Saint Paul de Vence, 1923

Estymacja: 30 000 - 40 000 zł

Józef Ryszkiewicz

Przed karczmą, 1880

Estymacja: 60 000 - 90 000 zł

Henryk Hayden

Martwa natura z karafką, 1920

Estymacja: 500 000 - 700 000 zł

Michał Gorstkin Wywiórski

Wybrzeże bretońskie, 1886

Estymacja: 90 000 - 130 000 zł

Eugeniusz Zak

Pejzaż z południa Francji, około 1921

Estymacja: 160 000 - 220 000 zł

Tadeusz Makowski

Rodzinka ("La petite famille"), 1929

Estymacja: 300 000 - 400 000 zł

Bolesław Biegas

"Voltaire", z cyklu "Sławni ludzie", 1928-29

Estymacja: 25 000 - 40 000 zł

Mojżesz Kisling

Akt leżący na czerwonym prześcieradle, 1929

Estymacja: 1 200 000 - 1 600 000 zł

Władysław Podkowiński

Wieś II, około 1890-91

Estymacja: 450 000 - 550 000 zł

Jan Stanisławski

Bazylika św. Marka w Wenecji, 1899 (?)

Estymacja: 90 000 - 130 000 zł

Julian Fałat

Polowanie na łosia, 1914

Estymacja: 110 000 - 150 000 zł

Wszystkie wybrane obiekty

Cała strona - pionowo Cała strona - poziomo Miniaturki