Dawni Mistrzowie
6 października 2020 godz. 19:00

Jean-Baptiste Monnoyer (1636 - 1699)
Martwa natura kwiatowa
Estymacja: 120 000 - 150 000 zł
Numer obiektu na aukcji
22
Jean-Baptiste Monnoyer (1636 - 1699)
Martwa natura kwiatowa

Estymacja: 120 000 - 150 000 zł

olej/płótno, 83,5 x 122 cm
ID: 87789
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Polska
Stan zachowania
  • 12-centymetrowe pęknięcie płótna
Opinie
  • do obrazu dołączono kopię opinii p. Kurta Märzhäusera z Bad Nenndorf
Więcej informacji
Martwe natury Jeana-Baptisty Monnoyera (1636-99) były cenione zarówno za życia artysty, jak również w XVIII wieku. Stanowiły ozdobę wielu znakomitych kolekcji. Sam Król Słońce – Ludwik XIV – posiadał około sześćdziesięciu prac francuskiego mistrza. Monnoyer za życia osiągnął sławę oraz sukces, co zapewniło mu arystokratyczną klientelę. Jego prace znajdują się w najważniejszych francuskich muzeach, między innymi w: Pałacu Wersalskim, Grand Trianon, Musée du Louvre, Musées des Beaux Arts w Lille, Orleanie i Valenciennes. Jego martwe natury charakteryzują się wspaniałością i blaskiem kolorów kwiatowych pąków. Floralne kompozycje umieszczał w dekoracyjnych wazonach bądź żardinierach, których formy dobierane były względem gatunków roślin. Aby podkreślić piękno i soczystość barw tło kompozycji było zazwyczaj zacienione. Do grona naśladowców jego stylu należało dwóch synów artysty: Antoine oraz Baptiste. Protoplasta malarskiego rodu specjalizował się nie tylko w eleganckich martwych naturach, lecz również tworzył dekoracje do pałacowych wnętrz oraz był związany z różnymi warsztatami gobelinowymi. Popularność i rozpoznawalność twórczości Monnoyera zapewniła mu seria barwnych rycin. Artysta publikował bowiem kompozycje kwiatowe w postaci wzorników dla rzemieślników i wydawnictw artystycznych, a także do celów czysto dekoracyjnych. Styl ten zdominował francuską sztukę zdobniczą aż do XVIII wieku. Wzory stworzone przez Monnoyera pojawiały się w gobelinach, haftach i dywanach. Artysta współpracował również z takimi artystami jak René-Antoine Houasse i Hyacinthe Rigaud przy pracach dekoracyjnych dla wielu królewskich rezydencji. Pracował przy aranżacji apartamentu królowej w Château of Vincennes nad Sekwaną, malując kwiatowe girlandy na sufitach. Ponadto był zatrudniony przez Charlesa Le Bruna przy zdobieniach Wersalu. Mimo wyśmienitej klienteli i popularności we Francji w 1690 roku udał się do Londynu, aby wykonać dekorację dla rezydencji Ralpha Montagu. Dwa lata później powrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie tworzył obrazy, które wchodziły w wyposażenie Burlington House, Pałacu Kensington oraz Hampton Court. Ostatnie lata życia spędził w Anglii – zmarł w Londynie 20 lutego 1699 roku.