Nowa Figuracja – Nowa Ekspresja (wyniki)
12 września 2019 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 45 000 zł
Numer obiektu na aukcji
30

Cena wylicytowana: 45 000 zł

forma, odlew/inny, akryl, żywica, 34,5 x 40 x 35 cm
sygnowany i dedykowany z tyłu rzeźby: 'dla Andy Rottenberg | Bednarski | con Amore'
żywica syntetyczna termoutwardzalna, wata szklana, akryl
ID: 47314
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • dar od artysty, lata 90.
  • kolekcja Andy Rottenberg
  • Dom Aukcyjny Desa Unicum
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
  • Portret totalny Karola Marksa. 1977-2009, katalog wystawy indywidualnej, red. Maryla Sitkowska, Muzeum Górnośląskie, Bytom 2009, s. 134-135 (il.)
  • Ćwierć wieku demokracji pozbawiło ludzi wstydu. Z Andą Rottenberg rozmawia Magdalena Rigamonti, "Dziennik Gazeta Prawna", nr 156, 12/15.08.2016, s. A17 (il.)
Więcej informacji
„Marks kolorowy” to późniejsza wariacja „dzieła otwartego”, jakim jest „Portret totalny Karola Marksa Krzysztofa M. Bednarskiego. W 1997 artysta zaczął odlewać z pierwotnego gipsowego modelu w plastiku, w pełni wykorzystując wielozadaniowość tworzywa, na czele z jego elastycznością i powszechną dostępnością. Wcześniej, przez niemal 20 lat rzeźbiarz decydował się na klasyczny warsztat, zarówno pod kątem techniki jak i tworzywa stosując monochromatyczny gips i granit. Pierwsze kolorowe odlewy powstały podczas pełnienia przez Bednarskiego funkcji zastępcy Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta podjął się wyzwania wykreowania nowego spojrzenia na tak często powielany przez siebie wizerunek marksistowskiej głowy. Za pomocą syntetycznej żywicy i akrylowego koloru powstały uwspółcześnione portrety, celowo zbliżające estetykę rzeźby do gadżeciarsko-designerskiego charakteru.