Muzy. Artysta – Model – Inspiracja (wyniki)
26 września 2019 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 140 000 zł
Numer obiektu na aukcji
1

Cena wylicytowana: 140 000 zł

pastel/papier, 61,5 x 47 cm
sygnowany, datowany i opisany l.d.: '(T.E) | VII | Witkacy 1931' oraz opisany l.śr.: 'NP | Nπ | + | Cof'
na odwrociu pieczątki wystawowe oraz numer inwentarzowy zbioru Teodora Białynickiego-Biruli ('272')
ID: 73012
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • ze zbioru Teodora Białynickiego-Biruli (1886-1956)
Literatura
  • Roman Daszczyński, Witkacy i portret pewnej damy, tekst w "Gazecie Wyborczej", wydanie z dn. 24 lipca 2009 (dzieło wzmiankowane)
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz 1885 1939. Katalog dzieł malarskich, oprac. Irena Jakimowicz, przy współpracy Anny Żakiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, poz. 1472
  • duńskie czasopismo "Teatrets Teori og Tekknik" 1966, nr 3-4, s. 40 (il.)
  • Katalog wystawy prac malarskich Stanisława Ignacego Witkiewicza, Powiatowy Dom Kultury w Nowym Targu, Nowy Targ 1957, poz. 195
  • Katalog zbioru Teodora Białynickiego-Birula, sporządzony przez syna, Michała, ok. 1957, rękopis w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie, poz. 272
Wystawiany
  • 100 portretów „Firmy S.I. Witkiewicza”, Stołeczny Dom Kultury, Warszawa, kwiecień – maj 1958
  • Wystawa prac malarskich Stanisława Ignacego Witkiewicza, Powiatowy Dom Kultury, Nowy Targ, sierpień 1957, Wrocław, wrzesień – październik 1957, listopad – grudzień 1957
Więcej informacji
Portret Krystyny Ejbol to zapis „dowolnej interpretacji psychologicznej według intencji Firmy” przy zastosowaniu przy jego tworzeniu kofeiny, lecz bez palenia tytoniu i picia alkoholu. Artysta z dużą dozą śmiałości oddał subtelną perwersję wizerunku i relację portretowanej z „potworkiem adoratorem” symbolicznie rozumianym jako obiekt seksualnej fascynacji i prowokacji. Pomimo korespondencyjnej relacji Witkacego jakoby Krystyna Ejbol miała być „b. miła, ale brzydka i wypryszczała” to jednak jej portret uwypukla zmysłową kobiecą naturę. Niemniej jednak z Krystyną Ejbol łączyła Witkacego długoletnia przyjaźń pielęgnowana podczas wakacyjnych spotkań w Zakopanem i w Sopocie, gdzie mieszkała pani Ejbol z mężem, Jensem, duńskim armatorem. Krystynę Witkacy portretował kilkakrotnie latem 1931, gdy ta mieszkała w zakopiańskim pensjonacie Marilor, pośród nich był portret z „potworkiem adoratorem”.