Magdalena Abakanowicz: Tkanina • Rzeźba • Rysunek (wyniki)
8 listopada 2018, godz. 19:00

Magdalena Abakanowicz (1930 Falenty pod Warszawą - 2017 Warszawa)
Bez tytułu, 2002 r.
Cena wylicytowana: 100 000 zł
Numer obiektu na aukcji
15
Magdalena Abakanowicz (1930 Falenty pod Warszawą - 2017 Warszawa)
Bez tytułu, 2002 r.

Cena wylicytowana: 100 000 zł

brąz, 77 x 19 cm
sygnowany i datowany na krawędzi podstawy: 'AM 02'
rzeźba unikatowa
ID: 64701
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Więcej informacji
"Zdejmowane kolejno maski, tysiące twarzy, które z nas odpadają każdego dnia, ślepe i nieme portrety, torsy z wyciągniętymi w geście ukrzyżowania ramionami (...). Postacie które mają w sobie jakiś brak, defekt, jakąś pustą ranę. Kim są? Co znaczą? Kiedy jestem między nimi, gdy przechodzę obok nich w przestrzeni galerii, czuję ich fizyczną obecność, pełną dziwnej energii, jakby za chwilę miały obudzić się ze swojego odrętwienia". – MAŁGORZATA BOJARSKA-WASZCZUK Abakanowicz w latach 80. zastąpiła abstrakcyjne formy kształtami inspirowanymi ludzkim ciałem, oddanymi w sposób mniej lub bardziej skonkretyzowany i realistyczny. Wiele jej dojrzałych prac zasadzało się na zasadzie multiplikowania form, tworzenia cykli oscylujących wokół tematu istotnego z punktu widzenia autorki. Mimo powtarzalności układów każda z rzeźb zawsze pozostawała niepowtarzalną realizacją. O tym aspekcie sztuki artystki pisał Ryszard Stanisławski przy okazji jednej z wystaw: "W tym obszarze działań autorki jest miejsce na czuły i niedający się nigdy odtworzyć po raz drugi – jak to sama mówiła – dotyk każdej formy, niespieszne wyrobienie miękkiego wklęśnięcia przez nacisk palców. Dzieje się tak, że każda postać czy szmaciany ’embrion’ wydają się być zupełnie same, wybrane, dojrzewające w innym rytmie, w społeczności indywiduów wrażliwych, wydanych na własne niepowtarzalne doznania". Powstanie słynnych realizacji w przestrzeniach publicznych poprzedzały cykle prezentujące całą uproszczoną sylwetkę ludzką – jak "Katharsis" – by już wkrótce zainicjować "Inkarnacje", na które składa się 135 rzeźb przedstawiających twarze zarówno artystki, jak i zwierząt odlanych w brązie. Seria ta miała źródło nie tylko w intymnej refleksji poświęconej własnemu obliczu, lecz także w fizycznym kontakcie z materiałem używanym do tworzenia modeli. Abakanowicz często podkreślała nadrzędną rolę głowy pośród wszystkich ludzkich organów. Podobnie jak myśliciele od czasów antycznych, uznawała ją za siedlisko tożsamości i istoty ludzkiego bytu. Twarze i ich ekspresja są ulotnym odzwierciedleniem wewnętrznego świata każdej jednostki. Rysy dają świadectwo o niemożliwych do zwerbalizowaniach historiach, o rzeczach i zjawiskach niedających się uzewnętrznić za pomocą słow. Artystka podejmowała więc próby uchwycenia najgłębszych przeżyć, zazwyczaj skłębionych i kontrolowanych, które ujawniają się w przelotnych momentach. Prezentowany obiekt należy do cyklu "Anonimowych portretów", który autorka rozpoczęła rychło po "Inkarnacjach". Porzuciła wtedy autoportrety dla portretów, które paradoksalnie nie odzwierciedlają konkretnych osób, ale są próbą nakreślenia pewnych typów osobowości, utrwalonych w pamięci rzeźbiarki. Podobnie jak w poprzednich pracach, ludzkie głowy zostały wyniesione na wąskich drewnianych słupach zamiast bezpiecznie spoczywać na tradycyjnym postumentach i muzealnych kubikach. Przy okazji realizacji swojego wcześniejszego cyklu artystka dokładnie opisała proces powstawania rzeźb, który w pewnej mierze dotyczy również anonimowych portretów. Rozpoczynał się on od przygotowania wizerunków w miękkim pszczelim wosku. To specyfika tej materii, która pod wpływem ciepła staje się coraz bardziej płynna i nieuchwytna, decydowała o finalnym efekcie. Wraz z długością pracy wosk uciekał konkretyzacji, załamywał rysy, tworzył rozliczne bruzdy i deformacje, które były nie efektem intencjonalnych działań, ale w dużej mierze dziełem przypadku. Pozostawiony wosk twardniał i utrwalał efekty zmagań Abakanowicz. Przyrównała ona jego właściwości do upływającego czasu, który również zniekształca ludzkie oblicza i pozostawia na nich piętno doświadczeń. Gdy przy okazji cyklu artystka tworzyła autoportrety, przyznawała, że z zaskoczeniem zdejmowała woskową maskę odzwierciedlającą jej rysy i pracę opuszków jej palców. Zadziwienie towarzyszące konfrontacji z własnym obliczem udowadnia, że jest ono maską skrywającą chaos wewnętrznego życia, pozostającą dla samych właścicieli tajemnicą i źródłem niespodzianek. W momentach obcowania z namacalnym zapisem naszych emocjonalnych stanów uświadamiamy sobie fakt obcości naszej własnej twarzy. Uwiecznienie jej ekspresji w materiale trwalszym niż ludzkie życie to według Abakanowicz odsłonięcie tajemnicy. Wizerunki pozostawione dla potomnych celowo mają stać się źródłem niepokojów, ale i autorefleksji.

Dodaj obiekt

1
Edyta Kwiatkowska
Niedopatrzenia, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
2
Izabela Gałązka
Dizajnerki V, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 400 zł
3
Viola Tycz
Rozcięta 1, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
4
Adam Wątor
Z lustrem, 2019 r.
Cena wylicytowana: 4 800 zł
5
Mirella Stern
Wszyscy na Marsa!, 2019 r.
Cena wylicytowana: 6 500 zł
6
Paulina Jołda
Wrażenie, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 300 zł
7
Lech Bator
Jeleń witruwiański, 2019 r.
Cena wylicytowana: 22 000 zł
8
Aleksandra Kowalczyk
Bez tytułu, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
9
Andrzej Sobiepan
Hiperpowierzchnia 1/1/7, 2019 r.
Cena wylicytowana: 6 500 zł
10
Filip Moszant
DTS1, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 300 zł
11
Katarzyna Kombor
Transformacja, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 000 zł
12
Hanna Rozpara
Substancja III, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 900 zł
13
Aleksandra Staniorowska
Eta, 2017 r.
Cena wylicytowana: 2 800 zł
14
Marek Pękacz
Imperia, 2019 r.
Cena wylicytowana: 4 500 zł
15
Monika Sojka
Bez tytułu, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 800 zł
16
Marek Haba
Z cyklu 'Biała linia', Bez tytułu, 2017 r.
Cena wylicytowana: 1 900 zł
17
Grzegorz Klimek
Kołobrzeg - Niderlandy, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
18
Janusz Kulikowski
Sierpień 1940, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 400 zł
19
Magdalena Kępka
Costa Dorada, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
20
Marta Bilecka
Perfect moment before noon 23, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 000 zł
21
Agata Krutul
Fløt, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 900 zł
22
Agnieszka Zabrodzka
Bez tytułu, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 600 zł
23
Magdalena Szyszkowska
Pamiętaj o perłach, 2018 r.
Cena wylicytowana: 1 200 zł
24
Monika Izdebska
Rutka Zydel, 2018 r.
Cena wylicytowana: 3 000 zł
25
Edyta Duduś
Żółty spacer, 2018 r.
Cena wylicytowana: 2 600 zł
26
Kat Garstka
Dziewczyna z perłą, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 800 zł
27
Agnieszka Wójtowicz
My... II, 2018 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
28
Ewa Witkowska
Bez tytułu, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
29
Anna Zalewska
Teatr chaosu pustkę niesie, 2019 r.
Cena wylicytowana: 7 000 zł
30
Ewelina Ulanecka
Stranger things, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
31
Dorota Zuber
Z cyklu 'City', City Interior, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 600 zł
32
Łukasz Wyśmierski
Z cyklu 'Przestrzenie', Bez tytułu, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
33
Robert Miedziocha
Wybuch II, 2013 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
34
Konrad Oleksiak
W słońcu się topi, 2019 r.
Cena wylicytowana: 4 000 zł
35
Radosław Suliga
Borderline, 2018 r.
Cena wylicytowana: 1 400 zł
36
Beata Filipowicz
Signs, 2016 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
37
Kamil Stańczak
Ćwiczenia, 2019 r.
Cena wylicytowana: 5 000 zł
38
Joanna Półkośnik
Spokój, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
39
Klaudia Choma
Kaczka szmaragdowa, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 400 zł
40
Tomasz Koclęga
Paria Conantur, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 000 zł
41
Justyna Podgorodecka
Former wolf, 2018 r.
Cena wylicytowana: 1 400 zł
42
Mariusz Dydo
Dzik model Zombie, 2015 r.
Cena wylicytowana: 2 600 zł
43
Mariusz Bizoń
Bez tytułu, 2019 r.
44
Małgorzata Jastrzębska
Nr 625, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 200 zł
45
Alicja Kappa
Lato... może tam, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 500 zł
46
Magdalena Libero
Z cyklu 'Matka', Bez tytułu, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 200 zł
47
Campio
Księciunio, 2019 r.
Cena wywoławcza: 1 000 zł
48
Rafał Knop
Z cyklu 'Swimming pool', Madame Ev '11, 2019 r.
Cena wylicytowana: 4 000 zł
49
Małgorzata Sęk
Bliss, 2018 r.
Cena wylicytowana: 3 200 zł
50
Łukasz Jankiewicz
Metropolis, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 000 zł
51
Anna Pszonka
Flamingi II, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 000 zł
52
Monika Mrowiec
Delikatność księżycowej nocy, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 500 zł
53
Patrycja Kruszyńska-Mikulska
Paradise City, 2015 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
54
Aleksandra Kubacka
Agawa, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
55
Marcin Gregorczuk / Blubird
Rain forest, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 200 zł
56
Joanna Głażewska
Rainforest Flowers, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
57
Małgorzata Pabis
Mojito, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
58
Edyta Matejkowska
Wakacje, 2019 r.
59
Romuald Musiolik
Ludzie Gospel, 2018 r.
Cena wylicytowana: 3 500 zł
60
Zuzanna Jankowska
Gym lover, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
61
Kamil Jakóbczak
W uniesieniu, 2019 r.
62
Aleksandra Mysiorska
Mazurskie leśne jeziorka, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 900 zł
63
Gossia Zielaskowska
Garden Map, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
64
Wojciech Bański
Bionizm no. 425, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 500 zł
65
Jarosław Szewczyk
Aquila, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 600 zł
66
Marcin Błach
Komisyjne odsysanie mózgu doktora Horehorhe, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 000 zł
67
Maria Jagłowska
Czyja będzie to kiełbasa?, 2018 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
68
Sławomir Wojtkiewicz
Kosmos, 2018 r.
Cena wylicytowana: 1 500 zł
69
Beata Tarnowska
Nierzeczywiste 01, 2017-18 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
70
Piotr Woroniec Jr
Almanach, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
71
Maria Szeszuła
Kompozycja XIIA, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
72
Magdalena Kieszniewska
Schyłek, 2018 r.
Cena wylicytowana: 1 700 zł
73
Anna Franczuk
Minus plus, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 600 zł
74
Robert Jadczak
Ostatnia wieczerza, 2018 r.
Cena wylicytowana: 3 000 zł
75
Urszula Teperek
Kobiety No 36, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
76
Agnieszka Pawłowska
Latają mi koty nad głową, ten duży ze swoją drugą połową, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
77
Dominik Smolik
Carlo Maria Michelangelo Nicola Broschi, 2019 r.
Cena wylicytowana: 2 200 zł
78
Joanna Sułek-Malinowska
Zmiana planu, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
79
Martyna Mączka
Spacer
Cena wylicytowana: 3 200 zł
80
Grzegorz Skrzypek
Gravitostworki z San Saby, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
81
Piotr Urbanek
Wirydarz, 2019 r.
Cena wylicytowana: 3 500 zł
82
Łukasz Jacek
Pirat, 2019 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku