Fotografia Kolekcjonerska: Klasyka i Awangarda Artystyczna (wyniki)
2 kwietnia 2020 godz. 19:00

Nan Goldin (ur. 1953)
Brian & Nan, 1983
Cena wylicytowana: 48 000 zł
Numer obiektu na aukcji
179
Nan Goldin (ur. 1953)
Brian & Nan, 1983

Cena wylicytowana: 48 000 zł

odbitka lambda/papier fotograficzny, 38,5 x 58 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Brian & Nan | NYC 1983 | A. P. | Nan Goldin'
na odwrociu dedykacja autorska: '[For] my newest friend Tomasz | who I respect so much | I am so grateful to you, | Nan Goldin (2010)'
ID: 83356
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • dar od autora
  • prywatna kolekcja, Warszawa
Więcej informacji
„’The Ballad of Sexual Dependency’ to pamiętnik, który pozwalam czytać innym (…) Pamiętnik to mój sposób na przejęcie kontroli nad własnym życiem. Pozwala mi obsesyjnie zapisywać każdy jej detal. Pozwala mi pamiętać”. Nan Goldin Sztuka Nan Goldin jest na wskroś osobista. Jej charakterystyczny styl pracy to dokumentowanie codzienności w migawkach, które pokazywały radości i bóle życia: przeplatane scenami seksu i zażywania narkotyków, imprezami w nowojorskich klubach, ale również obrazkami z miłego, domowego ogniska. Goldin portretowała głównie społeczności LGBT i artystów, jak również ludzi zmagających się z problemami uzależnień. Artystka mówiła: „chcę pokazać jak dokładnie wygląda mój świat, bez upiększania i gloryfikacji. To nie jest posępne miejsce, ale takie, w którym ma się świadomość istnienia bólu, to zajrzenie w głąb siebie”. Nan Goldin wychowała się w trudnym środowisku. W wieku piętnastu lat zaczęła swoją przygodę z fotografią, która dla młodej dziewczyny szybko stała się antidotum na pogodzenie z samobójczą śmiercią bliskiej jej siostry. Aparat fotograficzny był dla niej również narzędziem o znaczeniu politycznym, dzięki któremu można poruszać tematy często pomijane w debacie publicznej. Prezentowana praca to flagowe dzieło z bodaj najsławniejszego cyklu tworzonego przez artystkę w latach 1979-86. „The Ballad of Sexual Dependency” to zbiór fotografii bliskich Goldin, pokazanych w ujęciach z codziennego życia. Praca początkowo zaistniała jako pokaz slajdów okraszony hitami współczesnej modelom muzyki – piosenkami Velvet Underground, Screamin’ Jay Hawkinsa czy Niny Simone, które, tak jak w ich życiu przeplatały się z obrazkami z amerykańskiego życia drugiej połowy ubiegłego stulecia. Fotografka inspirację do nadania tytułu balladzie znalazła w sztuce Bertolda Brechta „Opera za trzy grosze”. Na zbiór złożyło się około 700 fotografii, przedstawiających przyjaciół i rodzinę artystki, pokazywanych w codziennych radościach i smutkach, często w sytuacjach intymnych – składając się na swoistą operę. „The Ballad” to opowieść o relacjach międzyludzkich, miłości, ale też o nadużyciach często przeradzających się w przemoc domową. W niespełna rok po zakończeniu cyklu i wystawieniu go w muzeum Whitney Goldin opublikowała swoją serię w formie albumu, dla którego okładką stało się ujęcie artystki leżącej w łóżku i spoglądającej na mężczyznę palącego papierosa. „Brian & Nan” powstało w 1983 roku i przedstawia autorkę z jej partnerem. Fotografka skrzętnie dokumentowała swoje relacje – jednym z najsłynniejszych autoportretów jest zdjęcie jej pobitej twarzy po kłótni z jednym ze swoich mężczyzn. Inne egzemplarze sławnej kompozycji „Brian & Nan” znajdują się w najsławniejszych kolekcjach sztuki amerykańskiej, między innymi w nowojorskich: Metropolitan Museum of Modern Art, Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art oraz w Museum of Contemporary Art w Los Angeles.