Design. Sztuka wnętrza (wyniki)
16 kwietnia 2019 godz. 19:00

Andrzej Milwicz Stefania Milwicz
Tkanina Kwiaty i ptaki, 1960
Cena wylicytowana: 5 500 zł
Numer obiektu na aukcji
46
Andrzej Milwicz Stefania Milwicz
Tkanina Kwiaty i ptaki, 1960

Cena wylicytowana: 5 500 zł

druk, ręczna/bawełna, 140 x 210 cm
sygnowany na bordiurze: 'A • MILWICZ • 1952 • ST • MILWICZOWA • 1960 •'
ID: 67332
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stan zachowania
  • tkanina po renowacji polegającej na całościowym oczyszczeniu powierzchni, podklejeniu i retuszu ubytków
Literatura
  • por. 40 lat Ładu, Katalog wystawy, Warszawa 1976, s. nlb. (il.)
  • Aleksander Wojciechowski, O sztuce użytkowej i użytecznej, Warszawa 1955 s. 92-97
Wystawiany
  • Wszechstronni Rzemieślnicy i Utalentowani Artyści. Spółdzielnia RZUT 1935–1996, Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu, 2015 (inny egzemplarz),
  • 40 lat Ładu, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 1976 (inny egzemplarz)
Więcej informacji
Andrzej Milwicz projektując tkaniny dekoracyjne podjął również prace nad metodami powielania swych kompozycji. Opracował nowy sposób multiplikowania projektu utrwalonego na kliszy – druk „przebitkowy”, który pozwalał na osiągnięcie większej precyzji figur pierwszoplanowych przy zróżnicowanym tle. Pracował także nad odbijaniem wzoru stemplami o wypukłym rysunku. Dzięki technikom tym, po jego (przedwczesnej) śmierci projektowane przez niego kompozycje powielała samodzielnie jego wieloletnia współpracownica, a prywatnie żona – Stefania Milwiczowa. Tak było w przypadku prezentowanej tkaniny. Praca Kwiaty i ptaki z 1952 roku, obok takich makat jak Czerwona czy Polowanie, należy do tkanin, w których Milwicz wybiera pewien motyw i przez zwielokrotnienie tworzy z niego ornament. W tym przypadku ornament ten tworzą tytułowe kwiaty i ptaki. „Drzewa, barwnie i pięknie komponowane bukiety kwiatów, fantastyczne rośliny dna morskiego, ptaki – to najczęstsze tematy jego prac. Umożliwiały one wprowadzenie bogatej skali barw, nadając jego ciekawym kompozycjom wiele świeżości, płynącej z głębokiego umiłowania tak chętnie przedstawianej przez artystę natury” (Aleksander Wojciechowski, O sztuce użytkowej i użytecznej, Warszawa 1955 s. 96).