Design. Polska Sztuka Stosowana 1918 - 2018 (wyniki)
6 listopada 2018 godz. 19:00

Serwis do kawy Płaski
około 1930
Fabryka Porcelany i Wyrobów Ceramicznych w Ćmielowie S.A.
Cena wylicytowana: 8 000 zł
Numer obiektu na aukcji
107
Serwis do kawy Płaski
około 1930
Fabryka Porcelany i Wyrobów Ceramicznych w Ćmielowie S.A.

Cena wylicytowana: 8 000 zł

srebrzenie/porcelana różowa
na spodzie znak wytwórni, stemple: '2249 | EE' wycisk: 'znak wytwórni | R'
ID: 63662
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja Aurelii Kuran-Puszkarskiej
Stan zachowania
  • znaczny ubytek uszka jednej z filiżanek
Literatura
  • red. Magdalena Śniegulska-Gomuła, Tuzin talerzy porcelanowych białych... Porcelana ćmielowska z kolekcji Aurelii Kuran-Puszkarskiej, 2018, s. 28-29
Więcej informacji
Przełom lat 20. i 30. XX wieku był rewolucyjnym okresem dla ćmielowskiej fabryki porcelany. Gdy w 1927 roku (po chwilowym kryzysie) kontrolę nad zakładem przejęła spółka kierowana przez Stanisława Burtana znacząco poprawiła się jakość wyrobów zarówno pod względem technologicznym, jak i wzorniczym. W 1928 roku pracę w fabryce rozpoczął projektant Bogumił Marcinek, w latach 30. XX wieku dołączyli do niego jeszcze dwaj zdolni plastycy: Wincenty Potacki i Józef Szewczyk. Do oferty wprowadzono fasony o nowoczesnej, uproszczonej, zgeometryzowanej formie, takie jak „Bałtyk” (przeznaczony na wyposażenie polskich transatlantyków MS „Piłsudski” i MS „Batory”) czy fason „Lwów”. W latach 1932-33 ofertę Ćmielowa wzbogaciły trzy nowe wzory: „Kula”, „Kaprys”, „Płaski” zakupione z paryskiej pracowni Bogdana Wendorfa, utrzymane w modnej stylistyce art déco. Lata 30. XX wieku, to dla ćmielowskiej wytwórni także okres licznych eksperymentów. Dzięki wielu z nich udało się znacząco wzbogacić ofertę fabryki. Najbardziej znanym dokonaniem tego okresu było opracowanie przez Bronisława Kryńskiego różowej masy porcelanowej. Ćmielów chcąc cały czas podnosić poziom oferowanych wyrobów, starał się także nawiązywać współpracę z artystami. Jako wzór dekoracji zakupiono np. cykl grafik „Tańce Polskie” Zofii Stryjeńskiej, które były ręcznie malowane na talerzach przez wybitnego dekoratora Józefa Kwietnia. Wysoki poziom artystyczny i techniczny wyrobów pochodzących z ćmielowskich zakładów zaowocował prestiżowymi zleceniami serwisów: dla prezydenta Ignacego Mościckiego, tzw. „Konsularnego” przeznaczonego dla placówek dyplomatycznych oraz serwisu dla nuncjatury watykańskiej w Warszawie. Ćmielowska porcelana znalazła się na wyposażeniu wielu hoteli i restauracji w Polsce i za granicą.