Cienie Reliefów

Termin wystawy:
Miejsce wystawy:
Godziny otwarcia:
Na wystawie przedstawiamy prace twórców, dla których relief był najpełniejszą formą wyrazu. Relief to zniezwykła forma ekspresji artystycznej, łącząca w sobie doświadczenia zdobyte na polu malarstwa i rzeźby. Dzięki wyjściu od płaskiej powierzchni malarskiej, poprzez budowanie na niej kształtów brył, Artysta mógł poszerzyć przestrzeń doznań siebie jako Twórcy i odbiorcy, wchodzącego w materialny niemal kontakt z obiektem. Na wystawie znalazły się dzieła czołowych Twórców tworzących po 1945 roku.
Jedną z najbardziej interesujących prac w tym przeglądzie jest „Relief Nr 32” Henryka Stażewskiego z 1961 roku, utrzymany w monochromatycznej kolorystyce. Stażewski podobnie jak inni przedstawiciele abstrakcji geometrycznej uważał, że sztuka, tak jak nauka powinna poszukiwać fundamentalnych zasad rządzących rzeczywistością, w szczególności jej doświadczenia. Ten abstrakcjonista sięgał jednak po malarskie środki wyrazu, eksperymentując z możliwościami, jakie daje faktura. Dawało mu to możliwość powrotu do wczesnych eksperymentów w sztuce abstrakcyjnej z lat 20. i 30. XX wieku.
Na wystawie zwracają uwagę świetne papierowe kompozycje Ryszarda Winiarskiego. Prezentowane „Kartki” z 1974 roku, pokazywane były m.in. na 4. Trienalle Rysunku we Wrocławiu. Obiekty przestrzenne, w tym reliefy stanowią jeden z najważniejszych obszarów jednorodnej i spójnej formalnie twórczości artysty.
Interesującą pozycją ekspozycji jest praca Andrzeja Gieragi, który tworzy oszczędne, niekiedy prawie ascetyczne kompozycje, odzwierciedlające klimat harmonii i czystości. Twórczość Gieragi to sztuka wielkiej subtelności i prostoty, emanująca optymizmem, czego doskonałym przykładem jest „Progresywny XXXII”.
Na wystawie znalazły się także „Obszary koncentrujące” Jana Berdyszaka, których założeniem jest inicjacja prowadząca do samokomunikowania się. Ofertę uzupełniają wielkoformatowe kompozycje Jana Pamuły oraz reliefy z cyklu Układy Równowartościowe Kajetana Sosnowskiego.

Lista obiektów (49)

Autor
Typ obiektu
Technika
Sortowanie
32
Bronisław Kierzkowski
"74", 1987
asamblaż/płyta, 50 x 55 cm
Cena: 20 000 zł
33
Roman Owidzki
"Skręty", 1973
olej, relief/płótno naklejone na sklejkę, 111 x 79 cm
Cena: 65 000 zł
34
Roman Owidzki
Bez tytułu, 1961-62
olej/płótno, 73 x 100 cm (w świetle oprawy)
Cena: 55 000 zł
35
Zdzisław Stanek
"Światłoformy VI”, 1978
inna/drewno polichromowane, 100 x 70 cm
Cena: 24 000 zł
37
Andrzej Marian Bartczak
"Forma i treść", 1981
inna/papier, inny, 39,5 x 35 cm
Cena: 4 500 zł
38
Krystyn Zieliński
"M.II.67", 1967
relief/blacha, 85 x 73 cm
Cena: 23 000 zł
39
Mikołaj Kochanowski
Bez tytułu
relief/płyta pilśniowa, 85 x 100 cm
Cena: 30 000 zł
40
Mikołaj Kochanowski
"Relief srebrny III", 1970
relief/płyta pilśniowa, 92 x 92 cm
Cena: 22 000 zł
41
Tadeusz Kalinowski
Bez tytułu, 1967
technika własna/sklejka, 60 x 60 cm
Cena: 22 000 zł
42
Tadeusz Kalinowski
Bez tytułu, około 1967
technika własna/sklejka, 42 x 59 cm
Cena: 22 000 zł
43
Tamara Berdowska
Bez tytułu, 2018
olej/płyta, 63 x 49 x 7 cm
Cena: 8 500 zł
44
Tamara Berdowska
Bez tytułu, 2018
olej/płyta, 63 x 49 x 7 cm
Cena: 8 500 zł
45
Leszek Oprządek
Miasto, szkic, 2015
relief/inny, 40 x 60 x 15 cm
Cena: 5 500 zł
46
Leszek Oprządek
"Mapa", 2016
relief/inny, 80 x 110 x 15 cm
Cena: 5 500 zł
47
Radosław Sowiak
"Roboty wykończeniowe", 2018
akryl, relief/sklejka, 100 x 100 cm
Cena: 8 000 zł
48
Tomasz Jaśkiewicz
"Wiosną 71 II", 1971
akryl, technika mieszana/płyta pilśniowa, 62 x 72 cm
Cena: 14 000 zł
49
Tomasz Jaśkiewicz
"Kompozycja czarna", 1968
tempera/płyta pilśniowa, 50 x 50 cm
Cena: 15 000 zł