Bolesław Cybis. Odyseja artysty (wyniki)
31 marca 2020 godz. 19:00

Bolesław Cybis (1895 Folwark Massandra na Krymie - 1957 Trenton, New Jersey, USA)
Koncert (Recto) / Stylizowana postać kobiety (Verso) , około 1920
Cena: 29 000 zł
Numer obiektu na aukcji
4
Bolesław Cybis (1895 Folwark Massandra na Krymie - 1957 Trenton, New Jersey, USA)
Koncert (Recto) / Stylizowana postać kobiety (Verso) , około 1920

Cena: 29 000 zł

ołówek/papier, 19,2 x 24,2 cm
na odwrociu nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie
ID: 81862
Pochodzenie
  • zbiory spadkobierców artysty
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 125 (il.), nr kat. II/10
  • Andrzej Ściepuro, Wystawa dwóch „Łukaszowców” w Toruniu, „Przegląd Artystyczny”, 1973, nr 4, (74), (il.)
Wystawiany
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002
  • Wystawa malarstwa i rysunku Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Kamienica pod Gwiazdą, 6 maja 1984 – 15 maja 1985
  • Wystawa retrospektywna Czesława Wdowiszewskiego oraz wystawa Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Ratusz Staromiejski, 29 lipca – 31 sierpnia 1970
Więcej informacji
Kiedy Cybis przybył 8 lipca 1920 do Stambułu, ówczesna stolica Turcji przywitała go szczególnie niegościnnie. Młody artysta znalazł się w zupełnie obcym sobie mieście sam, pozbawiony środków do życia i dachu nad głową. Szybko nawiązał jednak kontakt z innymi rosyjskimi emigrantami i borykając się z biedą, rozpoczął działalność artystyczną. Jego drugim domem stały się stołeczne restauracje, teatry i portowe knajpy. Cybis, wykonując szyldy i afisze reklamowe, brał zapewne czynny udział w organizowanych na miejscu wydarzeniach. Na kartach jego pamiętnika szczególnie często przewija się nazwa restauracji „Strelna”, w której to młody artysta pracował. Prezentowana praca ukazuje odbywający się właśnie koncert. Na odwrociu ukazana została stylizowana postać kobiety stanowiąca najprawdopodobniej projekt kostiumu do jednego ze spektakli bądź przedstawienia. Całość utrzymana jest w kubistyczno-futurystycznym nurcie awangardy. Poddane geometryzacji ciała grajków kontrastują z rozmytymi niczym widmowe zjawy twarzami. Kompozycję cechuje daleko posunięty dynamizm oraz ekspresja formy. Wydawać się może, iż taki właśnie sposób przedstawienia znakomicie oddaje klimat orientalnej metropolii zawieszonej gdzieś na pograniczu, pomiędzy Wschodem a Zachodem.