Bolesław Cybis. Odyseja artysty (wyniki)
31 marca 2020 godz. 19:00

Cena: 218 000 zł
Numer obiektu na aukcji
7

Cena: 218 000 zł

olej/sklejka, 39,8 x 40 cm
opisany na odwrociu l.d.: 'Zapłacono 2 paczki',na odwrociu papierowa nalepka z opisem obrazu oraz nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie
ID: 81852
Pochodzenie
  • zbiory spadkobierców artysty
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 71 (il.), nr kat. I/15
  • Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego: Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska, Loża Wolnomalarska, Grupa Czwarta, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, s. 20, poz. 20
Wystawiany
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002
  • Wystawa malarstwa i rysunku Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Kamienica pod Gwiazdą, 6 maja 1984 – 15 maja 1985
  • Malarze z kręgu Tadeusza Pruszkowskiego: Bractwo św. Łukasza, Szkoła Warszawska, Loża Wolnomalarska, Grupa Czwarta, Muzeum Narodowe w Warszawie, wrzesień-październik 1978
Więcej informacji
Portret anonimowego chłopca, ukazanego prawie że w widoku frontalnym, trzymającego tubkę z farbą, stanowi bezsprzecznie jedno z ciekawszych dzieł Bolesława Cybisa powstałych w latach 20. Wpajane uczniom przez Tadeusza Pruszkowskiego zamiłowanie do sztuki dawnej i malarstwa starych mistrzów znalazło w owej pracy znakomite odzwierciedlenie. Mamy tu bowiem do czynienia z bezpośrednimi odwołaniami do włoskiego quattrocenta. Postać usytuowana została na ciemnym, jednolitym tle. Sztywna poza i kształty poddane nieznacznej geometryzacji przywodzić mogą skojarzenia z malarstwem takich artystów jak Vittore Carpaccio czy Andrea Mantegna. Dzieło datowane na drugą połowę lat 20. idealnie wpisuje się w konwencję, którą posługiwał się Cybis w owym czasie. Twarze i ciała postaci potraktowane zostały w sposób syntetyczny, a co najważniejsze, cechuje je charakterystyczna gładka, jakby wypolerowana powierzchnia.