Art Outlet. Sztuka Dawna (wyniki)
5 listopada 2020 godz. 19:00

Estymacja: 9 000 - 12 000 zł
Numer obiektu na aukcji
23

Estymacja: 9 000 - 12 000 zł

olej/tektura, 43 x 50 cm
sygnowany p.d.: 'Nickisch'
na odwrociu przyklejony wydruk z ilustracją i opisem obrazu oraz papierowa nalepka z krótkim biogramem artysty
ID: 90224
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • dom aukcyjny Kunst-Auktionshaus WENDL, Rudolstadt, Niemcy, czerwiec 2009
  • kolekcja prywatna, Polska
Więcej informacji
Nickisch był synem rolnika z podwrocławskiej wsi. Wstąpił do wrocławskiego "Matthiasgimnasium" - "Gimnazjum św. Macieja", gdzie jego zdolności artystyczne zostały szybko odkryte. Kolejnym stopniem edukacji były trzyletnie studia na wrocławskiej Kunstschule w pracowni malarstwa pejzażowego samego Carla E. Morgensterna. W tym czasie Nickisch dokształcał się poprzez artystyczne wyprawy, podczas których wielokrotnie odwiedzał Karkonosze, a także okolice Trzebnicy, Bolkowa, Kotliny Kłodzkiej czy Wałbrzycha. Jak zauważa Przemysław Wiater w eseju biograficznym o malarzu: „Zniechęcony zbyt spokojną kolorystyką i pewną rysunkowością obrazów proponowaną przez Morgensterna Nickisch udał się na dalsze studia artystyczne. Znaczny wpływ na młodego artystę wywarł prof. Akademii Sztuk Pięknych w Karlsruhe Carlos Grethe, impresjonista o mocnej osobowości twórczej, który nauczył go szerokich pociągnięć pędzlem i śmiałego zestawiania barwnych kontrastów. Dzieło malarskie miało oddziaływać całością, zarówno kolorystyką, jak i swoją kompozycją. Takiemu sposobowi malowania Alfred Nickisch pozostał wierny. Podejmując razem z C. Grethe artystyczne wyprawy nad Morze Północne, Nickisch malował pejzaże z wsi fryzyjskich. Zaprzyjaźnieni malarze odwiedzili też znaną kolonię artystów na wyspie Sylt. Na Akademii Sztuki w Karlsruhe był też krótko uczniem animalisty Victora Weisshaupta i pejzażysty Gustava Schönlebersa.” Dopiero na przełomie XIX i XX wieku Nickisch poznał i pokochał Karkonosze – po licznych górskich wyprawach w towarzystwie przyjaciół - malarza Heinricha Tüpke i drezdeńskiego pejzażysty Otto Fischera - zauroczony rejonami Sudetów artysta osiadł na stałe w Szklarskiej Porębie w 1917 roku. W tejże okolicy artysta zdobył nie tylko uznanie dla swojego talentu, ale także sympatię mieszkańców. Jego pejzaże zdobiły dom Carla Hauptmanna, filozofa i literata zamieszkałego również w Szklarskiej Porębie, a z jego młodszym bratem Gerhartem i Carlem E. Morgensternem podróżował po sąsiednich regionach kraju. Z biegiem lat górskie pejzaże Nickischa zyskały niepodrabialne walory artystyczne – charakterystyczne motywy widokowe na Szrenicę oraz Śnieżne Kotły, wrażliwość na kolorystykę zmieniającej się szaty roślinnej gór, kontrastowe rozwiązania formalne oraz zabawa z planami kompozycyjnymi sprawiły, że i dziś sztuka Nickischa to wspaniały obiekt kolekcjonerski oraz „duch Karkonoszy”.