Sztuka Krytyczna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 listopada 2019, godz. 20:00
Powrót do katalogu
216

Ewa Partum
(ur. 1945, Grodzisk Mazowiecki)

Z cyklu: "Partytury", 1984 r.

kolaż, technika własna/papier, 70 x 50 cm

sygnowany i datowany u dołu: ‘Ewa Partum 84’

Cena wylicytowana: 30 000
Estymacja: 40 000 - 60 000
Wystawiany
- The Sky is Blue in Some Other Way: A Diagram of a Possible Misreading, Elba Benitez Gallery, Madryt, 25.04-15.06.2014
- Ewa Partum. Partytury, Galeria Aleksader Bruno, Warszawa, 7.02 - 16.05.2015
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
„Partytury” to cykl, który w odczuciu samej Ewy Partum nie mieścił się w konwencji jej sztuki. Powstał z potrzeby wiążącej się z prywatnym doświadczeniem autorki i jej relacjami interpersonalnymi. Każdy element serii to szkic rozgrywającego się romansu. Artystka odwraca zabieg upolitycznienia, któremu poddaje kobiece ciało w „Samoidentyfikacji”. Uprzednio wyrwana z kontekstu domowego, nagość zostaje przeniesiona w przestrzeń publiczną. W „Partyturach” dokonuje się przemiana ciała w dzieło sztuki, powtórne wprowadzenie upolitycznionego bytu w przestrzeń prywatną, intymną. Jednocześnie twórczyni dekonstruuje swój portret w akcie odzyskania władzy nad własną seksualnością. Wraz z rozsypanym tekstem, śladami ust, organicznymi śladami autorki, erotycznie ukazane ciało staje się środkiem ekspresji i zapisem – a nawet medium zapośredniczającym emocjonalne doświadczenia.
Biogram artysty
Autorka wielu instalacji i akcji w przestrzeni publicznej, performerka, twórczyni filmów i fotografii. Tworzy poezję wizualną, konceptualną. Jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła się zajmować sztuką konceptualną, np.: instalacja "Obecność/Nieobecność" (Sopot, 1965), "Legalność przestrzeni" (Łódź, 1971), "Śniadanie na trawie wg. E. Maneta" (Biennale Form Przestrzennych Zjazd Marzycieli Elbląg, 1971). Jej twórczość odegrała w Polsce prekursorską rolę w dziedzinie sztuki konceptualnej, body-artu, sztuki feministycznej i sztuki krytycznej. W latach 70. XX w. prowadziła w Łodzi autorską galerię "Adres" zajmująca się sztuką konceptualną. Brała udział w wielu międzynarodowych wystawach. Jej najbardziej znanym cyklem fotograficznym jest "Samoidentyfikacja" z 1980 roku. Prace Ewy Partum znajdują się m.in. w kolekcji Museum of Modern Art /MoMA/ New York, TATE Modern w Londynie, a także w zbiorach muzealnych w Berlinie, Łodzi, Muzeum Narodowym i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wrocławiu i wielu zbiorach. Jej prace są częścią zbiorów Kolekcji VERBUND Feministyczna Awangarda w Wiedniu.

ID: 62768

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem