Sztuka Krytyczna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 listopada 2019, godz. 20:00
Powrót do katalogu
201

Zbigniew Libera
(ur. 1959, Pabianice)

Z cyklu "Pozytywy", Sen Busha, 2003-04 r.

fotografia barwna/dibond, 170 x 130 cm

do pracy dołączona jest etykieta z opisem pracy i sygnaturą artysty

ed. 8/10

Cena wylicytowana: 15 000
Estymacja: 15 000 - 25 000
Wystawiany
- porównaj: “Zbigniew Libera. Prace z lat 1982-2008”, wystawa indywidualna, BWA Wrocław, 2010
- porównaj: “Zbigniew Libera. Prace z lat 1982-2008”, wystawa indywidualna, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2009
- porównaj: “Manipulacje. O ekonomii kłamstwa”, CSW Łaźnia, Gdańsk, 2006-07
- porównaj: “Manipulacje. O ekonomii kłamstwa” CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2007
- porównaj: “Punkty odniesienia. Kolekcja Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie”, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008
Literatura
- Zbigniew Libera. Prace z lat 1982-2008, katalog wystawy indywidualnej, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, BWA Wrocław, Warszawa, 2009, s. 174-175 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„‘Pozytywy’ Libery są niezwykle bogate w treści i domagają się wielowymiarowej interpretacji. Z jednej strony można je czytać w kategoriach możliwości manipulowania tym, co uważamy za dokumenty, źródła wiedzy o przeszłości. Można też za ich pomocą pokazać, jak owe obrazowe toposy, reprodukowane w mediach, przeistaczają się w zbanalizowane obrazki, które nie wywierają już większego wrażenia; zostają niejako udomowione; wchodzą w kanon i dopiero drastyczna manipulacja tymi obrazami, może poruszyć opinię publiczną i przypomnieć to, do czego owe oryginały się odnoszą. Nie taki jest jednak cel artysty, który ze swoistą sobie ironią mówi: ‘zrozumiałem, że ludzie od prawdy wolą rzeczywistość pokolorowaną, więc postanowiłem dać im to, czego pragną'”.
Ewa Domańska, Czy Libera mógłby nas jeszcze uratować?, źródło: www.artmix.pl
Biogram artysty
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

ID: 70625

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem