Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna (wyniki)

30 października 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
40

Wanda Chodasiewicz-Grabowska (Nadia Leger)
(1904 Możanka k. Witebska - 1982 Grasse, Francja)

Kompozycja

drzeworyt/papier, 18,5 x 12,5 cm

sygnowana ołówkiem u dołu: 'Wanda Nad. Chodasiewiczówna'

Cena wylicytowana: 2 200
Estymacja: 2 000 - 3 000
Wystawiany
- Wystawa polskiej grafiki międzywojennej ze zbiorów prywatnych, Muzeum Okręgowe w Toruniu III-VI 1985 (bez katalogu)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Biogram artysty
Na początku lat 20. pobierała lekcje malarstwa u Władysława Strzemińskiego w Smoleńsku i prawdopodobnie u Kazimierza Malewicza w Witebsku. Za namową Strzemińskiego osiadła w 1923 r. w Warszawie, gdzie zaczęła uczęszczać do pracowni Miłosza Kotarbińskiego w Szkole Sztuk Pięknych. Wyszła za mąż za malarza Stanisława Grabowskiego, z którym w 1924 r. wyjechała do Paryża; tam podjęła studia w Académie Moderne prowadzonej przez Fernanda Légera i Amadée Ozenfanta. Działała w kręgu paryskiej awangardy; utrzymywała kontakty z członkami grupy Cercle et Carré. W latach 1927-1928 wraz z poetą Janem Brzękowskim redagowała francusko-polskie czasopismo "L'Art Contemporain - Sztuka Współczesna", które sama finansowała. W 1930 współpracowała ze Strzemińskim przy pozyskiwaniu dzieł dla Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej w Łodzi. Swe prace eksponowała w Paryżu razem z Grabowskim w Galerie d'Art Contemporain (1926) i w gronie uczniów Académie Moderne w Galerie Aubier (1927); uczestniczyła w I-er Salon d'Art Français Independant i d'Art Polonais Moderne w Galerie Bonaparte (1929) oraz w wystawie grupy Cercle et Carré w Galerie 23 (1930). W 1932 roku porzuciła męża wiążąc się z Légerem; po ślubie powróciła do swego oryginalnego imienia Nadia dając świadectwo poczucia narodowej tożsamości. Pod koniec lat 40. osiadła z mężem w Gif-sur-Yvette pod Paryżem, gdzie stworzyła salon artystyczny dla malarzy i krytyków sztuki. Po śmierci Légera w 1955 roku poświęciła się propagowaniu jego sztuki i inwentaryzacji jego spuścizny artystycznej; przyczyniła się do zorganizowania Musée Fernand Léger w Biot w departamencie Alpes Maritimes.

ID: 74526

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem