Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna (wyniki)

7 maja 2019, godz. 20:00
Powrót do katalogu
209

Richard Anuszkiewicz
(ur. 1930 r., Erie)

Purple with Red z serii 'Autumn Suite', 1979 r.

serigrafia barwna/papier, 54,5 x 54,5 cm (zadruk)

sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: 'ANUSZKIEWICZ 1979' oraz opisany ołówkiem l.d.: '10/95'

Cena wylicytowana: 3 000
Estymacja: 3 500 - 5 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Richard Anuszkiewicz był przedstawicielem amerykańskiego op-artu. Studiował między innymi na Yale University, gdzie jednym z jego nauczycieli był Joseph Albers. Młody artysta blisko zapoznał się zatem wówczas ze sztuką abstrakcji geometrycznej o czystych kolorach, operującą efektami optycznego pulsowania. W drugiej połowie lat 50. XX wieku Anuszkiewicz osiedlił się w Nowym Jorku i związał z tamtejszą sceną artystyczną. Początkowo jego poszukiwania w sztuce nie budziły wielkiego entuzjazmu, ponieważ był to jeszcze czas wielkiej popularności ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Z czasem jednak sztuka operująca mocnym kolorem, tworząca efekty optyczne zaczęła zyskiwać uznanie. W 1965 roku Anuszkiewicz wystawiał swoje prace na słynnej wystawie The Responsive Eye, która odbyła się w nowojorskim Museum of Modern Art. Była ona manifestacją sztuki optycznej i abstrakcji „percepcyjnej”. Anuszkiewicz wystawiał tam obok takich artystów, jak między innymi: wspomniany Albers, Max Bill, Frank Stella czy Henryk Berlewi.Głównym środkiem wyrazu w sztuce Anuszkiewicza są płaszczyzny koloru naznaczone zwielokrotnionymi liniami. Nadawał on intensywności barwom poprzez zestawianie ich z odpowiednimi kolorami, co tworzyło kontrasty i wrażenie pulsowania. W prezentowanych w niniejszym katalogu pracach płaszczyzny kolorów chłodniejszych naznaczone zostały przez linie barw cieplejszych, co tworzy cały szereg kontrastów: walorowych, temperaturowych, fakturowych.Grafiki Anuszkiewicza, prezentowane w niniejszym katalogu, wykonano w technice serigrafii. Jest to technika, w której przygotowany odpowiednio szablon umieszcza się na sicie. Przez ażurowe powierzchnie szablonu przeciera się farbę. Serigrafia to technika odpowiednia do tworzenia kompozycji płaszczyznowych, pozbawionych miniaturowych detali, co powodowało, że chętnie sięgali po nią artyści z nurtu op-artu.
Biogram artysty
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.

ID: 67991

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem