Sztuka Współczesna. Prace na papierze.

21 listopada 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
12

Jerzy Nowosielski
(1923 Kraków - 2011 Kraków)

Akt leżący, 1992 r.

tusz/papier, 30 x 40 cm

sygnowany i datowany wzdłuż lewej krawędzi: 'JERZY NOWOSIELSKI 92.'

Estymacja: 12 000 - 16 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Chciałbym, aby to było cielesne, aby to było ciało subtelne ze wszystkimi właściwościami ciała realnego. Cała sprawa polega na tym, aby jak najwięcej elementów rzeczywistości biologicznej wprowadzić na wyższe piętra świadomości. Ale to jest bardzo trudne. Bardzo rzadko się udaje. Z chwilą bowiem, gdy swoje malowidło zanadto obciążę elementami pewnych uwarunkowań biologicznych, przestaje ono być ikoną. I odwrotnie, przez zbytnie wysublimowanie postaci powstaje symbol. A tu chodzi o to, aby ta ’winda’ jadąca na wyższe piętra świadomości mogła jak najwięcej udźwignąć”.

– JERZY NOWOSIELSKI

Jak mawiał Jerzy Nowosielski, kobieta była dla niego tajemnicą, a co sylwetki postaci można przypisać wpływowi ikonopisarstwa. Natomiast za tym idzie, niegasnącym źródłem inspiracji i twórczych poszukiwań. wysublimowany erotyzm spowijający kobiece przedstawienia Stąd też szczególne miejsce kobiet w twórczości tego artysty. Choć Nowosielskiego pochodzi z jego szczególnej, nieukrywanej fascynacji pochodziły one tylko z wyobraźni malarza, młode dziewczyny na jego płcią przeciwną. W pracach artysty przyjmują najróżniejsze pozy – płótnach otacza duszna atmosfera prześladowania czy zwyczajnego zawsze pełne wdzięku i zharmonizowane z otoczeniem. Co więcej, podglądactwa, które jest udziałem odsłaniania co rusz innych aspektów przestrzeń, w jakiej odnajdujemy malowane przez artystę dziewczyny, ich kobiecości. Są jakby odrębnym gatunkiem – ich ciała są mocno wydaje się z nimi współistnieć. Wymyka się zasadom perspektywy zarysowane, mają charakterystycznie wydłużone kończyny, pociągłe linearnej, co nie znaczy, że zastępuje ją jakiś inny konkretny system twarze o owalnym kształcie, ciemne, migdałowe oczy. Długie, smukłe przedstawiania głębi. Artysta buduje przestrzeń z barw i form, łączy płaszczyznowość obrazu z iluzorycznym trzecim wymiarem jego płótnach oraz papierach, niezależnie od sytuacji, w jakich się przedstawionej rzeczywistości. W prezentowanej pracy to postać znajdują, poddane są cielesnej analizie, fragmentacji, geometryzacji. dziewczyny – a nie żaden znikający punkt – zdaje się organizować Przede wszystkim są obiektami seksualnej fascynacji. Nowosielski nie strukturę obrazu. W późniejszej twórczości Nowosielski z coraz przysłania erotyzmu postaci, lecz uwypukla go. Malarz – i tym samym większym zdecydowaniem czynił z kobiecych ciał nadrzędny element widz – stają się obserwatorami lub wręcz podglądaczami codziennych kompozycji – element, który definiował przestrzeń i pozycję wszelkich sytuacji, intymnych czynności, samotności, kontemplacji własnego ciała, innych form w dziele. a nawet seksualności lub upokorzenia i przemocy. Z małymi wyjątkami Wiele wskazuje na to, że artysta interesował się kobietami jako kobiety u Nowosielskiego nie mają imion – nie są to portrety konkretnych zjawiskiem wyłącznie materialnego świata: bohaterki uwiecznione na osób, lecz raczej idee czy wizje tego, czym dla artysty jest kobiecość.

ID: 77675

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem