Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

14 listopada 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
103

Radek Szlaga
(ur. 1979, Gliwice)

Bez tytułu, 2005 r.

akryl/płótno, 50 x 50 cm

sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘PAN | RDK | 2005 | R. Szlaga’

Cena wylicytowana: 7 000
Estymacja: 8 000 - 12 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Fascynacja oraz bazowanie w swojej sztuce przede wszystkim na własnych doświadczeniach zaowocowało realizacją obrazów Radka Szlagi poświęconych miejscom, z którymi był związany uczuciowo. Do takich miejsc należą m.in. Gliwice i Szlagówka, gdzie dorastał. W jego twórczości często pojawiają się zwykli ludzie i problemy, z jakimi muszą się mierzyć, czego przykładem mogą być prace poświęcone emigracji ekonomicznej do USA i różnicom kulturowym pomiędzy nimi a Polską, a także ułudą pogoni za amerykańskim snem. Radek Szlaga w swojej sztuce krąży między Polską, Afryką, Ameryką Północną i Południową. Sama geografia oraz różnice kulturowe, społeczne i światopoglądowe są natomiast jednymi z głównych tematów sztuki artysty. Szlaga posługuje się bowiem kategoriami etniczności, tożsamości narodowej, języka czy historii, poprzez które dokonuje wizualizacji współczesnego świata rozumianego przez niego jako mapa Transatlantyku. Przestrzeń Transatlantyku to wszechobecne pole wymiany kulturowej i migracji ludności wraz ze wszystkimi konsekwencjami tego procesu. Tym samym artysta porusza problemy nietolerancji rasowej czy religijnej, ludzi spychanych na margines społeczny czy wpływu kapitalizmu i człowieka na dzisiejszą rzeczywistość. Dla wyrażenia nurtujących go problemów Szlaga korzysta z powszechnie znanego języka popkultury, elementów literatury, filmu, telewizji i reklamy. Sięga również po atrybuty narodowej i społecznej identyfikacji: herby, flagi i proporczyki, które często traktuje jako bazę czy punkt odniesienia do powstania zupełnie nowych form tożsamości. Tworzy niepokojący obraz globalnej wioski, która bardziej niż amerykański sen zmierza ku post apokaliptycznej katastrofie.
Biogram artysty
Radek Szlaga jest Absolwentem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Kluczem do zrozumienia prac Szlagi jest badanie tożsamości i granicy między rzeczywistością a symulacją. Jego praktyka opiera się zarówno na badaniach historycznych, jak i na introspekcyjnym wydobywaniu własnych wspomnień i marzeń. Szlaga opisuje swoje malarskie podejście jako sposób myślenia, który implikuje nieustanne rewizje i „odrywanie” kolejnych warstw tradycji i historii poprzez selektywny recykling znalezionych i archiwalnych obrazów. Często polega to na dosłownym „kopiuj/wklej” i przenoszeniu fragmentów z jednego płótna na drugie. Jego prace prezentowane były m.in. w KUMU w Tallinie, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęcie – Narodowej Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu, National Art Museum of China w Pekinie, Performa 13 w Nowym Jorku, Galerii Foksal w Warszawie, NEST w Hadze.

ID: 78541

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem