Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie

24 października 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
20

Henryk Hayden
(1883 Warszawa - 1970 Paryż)

Pejzaż z Bretanii, 1914 r.

olej/płótno, 54 x 65 cm

sygnowany i datowany l.d.: ‘Hayden | 1914’

Estymacja: 120 000 - 180 000
Pochodzenie
- kolekcja prywatna, Paryż (zakup od artysty)
- dom aukcyjny Sotheby's, Paryż, grudzień 2009
- kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
- Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września – 31 grudnia 2013
- Henri Hayden 1883-1970, Musée Thomas-Henry, Cherbourg, 6 czerwca - 12 października 1997
- Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, Hugh Lane Municipal Gallery, Dublin, 10 listopada 1994 - 22 stycznia 1995
- Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, Musée d'Art moderne, Troyes, 29 czerwca - 26 września 1994
Literatura
- Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, katalog wystawy, Bibliotheque Polonais de Paris, Paris 2013, nr kat. 8, s. 65 (il.)
- Artur Tanikowski, Malarze żydowscy w Polsce, cz. 1, Warszawa 2006, s. 72 (il.)
- Philippe Chabert, Christophe Zagrodzki, Hayden, Paris 2005, s. 23 (il.)
- Christian de Bartillat, Deux amis Beckett et Hayden, Étrépilly 2000, s. 56 (il.)
- Henri Hayden 1883-1970, katalog wystawy, Musée Thomas-Henry, Cherbourg 1997, poz. 9
- Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, katalog wystawy, Hugh Lane Municipal Gallery, Dublin, Dublin 1994, poz. 10
- Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, Musée d'Art moderne, Troyes, Troyes 1994, poz. 9
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Okres lat 1912 – 1915, między stylistycznym zbliżeniem się do szkoły Pont-Aven a ostatecznym zadeklarowaniem po stronie po stronie ruchu kubistycznego, cechuje mocno zaznaczająca się fascynacja Cezanne’m. Wpływ tego geniusza na nowe pokolenia zaczynających w tym czasie karierę artystów przybiera na sile z początkiem XX-go stulecia, szczególnie po śmierci Mistrza z Aix w 1906 roku. Dziwnym zbiegiem okoliczności, niemal dokładnie w momencie gdy Hayden przyjeżdża do Paryża, odbywa się tu w ramach Salon d’Automne wielka retrospektywa Cezanne’a, przypieczętowująca jego pozycję jako jednej z kluczowych postaci nowoczesnej sztuki. Inspiracja artystą, od którego prowadzi większość wykreślających schemat ewolucji malarstwo XX-go wieku będzie zresztą jednym z kamieni węgielnych, na którym opiera się dzieło Haydena”. – CHRISTOPHE ZAGRODZKI, HENRI HAYDEN 1883-1970, KATALOG WYSTAWY, BIBLIOTHEQUE POLONAIS DE PARIS, PARIS 2013, S. 19„Okres lat 1912 – 1915, między stylistycznym zbliżeniem się do szkoły Pont-Aven a ostatecznym zadeklarowaniem po stronie po stronie ruchu kubistycznego, cechuje mocno zaznaczająca się fascynacja Cezanne’m. Wpływ tego geniusza na nowe pokolenia zaczynających w tym czasie karierę artystów przybiera na sile z początkiem XX-go stulecia, szczególnie po śmierci Mistrza z Aix w 1906 roku. Dziwnym zbiegiem okoliczności, niemal dokładnie w momencie gdy Hayden przyjeżdża do Paryża, odbywa się tu w ramach Salon d’Automne wielka retrospektywa Cezanne’a, przypieczętowująca jego pozycję jako jednej z kluczowych postaci nowoczesnej sztuki. Inspiracja artystą, od którego prowadzi większość wykreślających schemat ewolucji malarstwo XX-go wieku będzie zresztą jednym z kamieni węgielnych, na którym opiera się dzieło Haydena”.

– CHRISTOPHE ZAGRODZKI, HENRI HAYDEN 1883-1970, KATALOG WYSTAWY, BIBLIOTHEQUE POLONAIS DE PARIS, PARIS 2013, S. 19
Biogram artysty
Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.

ID: 78129

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem