Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie

24 października 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
8

Maurycy Gottlieb
(1856 Drohobycz - 1879 Kraków)

"Natan i sułtan" (Z cyklu "Natan Mędrzec"), 1877 r.

olej/płótno, 31,5 x 20 cm

sygnowany monogramem p.d.: 'M.G.'

Estymacja: 90 000 - 120 000
Wystawiany
- In the flower of youth. Maurycy Gottlieb 1856-1897, Tel Aviv Museum of Art, 1991
Literatura
- Nehama Guralnik, In the flower of youth. Maurycy Gottlieb 1856-1897, katalog wystawy, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv 1991
- Karol Bernhaut (red.), Maurycy Gottlieb, 1856-1879, Tel Aviv 1961, tablica 34
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
W 1878, na rok przed śmiercią, Maurycy Gottlieb przebywał przez kilka miesięcy w Monachium, przygotowując dla wydawnictwa Bruckmanna ilustracje do wydania „Natana Mędrca” Gottholda Ephraima Lessinga, jednego z czołowych przedstawicieli żydowskiego oświecenia. „Natan Mędrzec”, opublikowany w 1779, był dramatem mającym wyjątkową pozycję w nowoczesnej kulturze żydowskiej ze względu na podkreślenie religijnego pluralizmu – w istocie bowiem za losami Natana i jego córki Rechy kryje się przypowieść o unii trzech religii: judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. Akcja dramatu rozgrywa się w XII-wiecznej Jerozolimie, w czasie krucjat. Natan to mężczyzna, który przygarnął chrześcijańską dziewczynkę Rechę, mimo że chrześcijanie właśnie zamordowali jego rodzinę podczas wyprawy krzyżowej. Gottlieb przygotowując malarskie projekty ilustracji, zajmował się zarazem własnymi problemami związanymi z brakiem religijnej tolerancji. Wykonał dwanaście szkiców i dwie duże kompozycje. Cykl nie został ukończony i opublikowany, lecz prace doń należące tworzą w oeuvre malarza zwartą grupę. Gottlieb musiał w malarstwie stworzyć sugestywny rysunkowo styl, który łatwo mógłby znaleźć przełożenie na reprodukcje graficzne. Artysta był zobowiązany przedłożyć wydawcy szkice olejne, które po zatwierdzeniu mogły zostać opublikowane. Malarz w wersjach gwaszowych i olejnych posłużył się ekspresyjnym duktem pędzla i monochromatyczną techniką en grisaille przypominającą w wyrazie płaskorzeźbę. Światłocieniowo potraktowane sceny, namalowane w odcieniach szarości stosunkowo łatwo było przenieść grafikowi na język ilustracji książkowej. Prezentowana kompozycja „Natan i sułtan” odwołuje się do wątku dramatu dotyczącego sułtana Saladyna. Władca wzywa do siebie mędrca, aby zaciągnąć u niego pożyczkę. Przy tej okazji wyzwala się między nimi doktrynalna dyskusja związana z prawdziwością trzech monoteistycznych religii. Natan wyraża przeświadczenie, że każda z nich jest wartościowa, bo każda niesie człowiekowi dobro.

ID: 74580

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem