Spragnieni Piękna. Aukcja Charytatywna

4 marca 2019, godz. 21:20
Powrót do katalogu
7

Grupa Luxus 2019

Bez tytułu

akryl, szablon

Cena wywoławcza: 1 000
więcej informacji
Komentarz
W ramach projektu „Spragnieni Piękna” Luxus stworzył, przypominający swoją formą gotycki ołtarz, portret wieloletniego wicedyrektora MNW dr. Piotra Rypsona, opisując go następującymi słowami:
„Postanowiliśmy na parawanie umieścić portret Piotra Rypsona, bo jest
przystojny. Po bokach daliśmy mu skrzydła z kwiatów, bo jest
kwieciście lotny. Za głową ma złotą aureolę, bo jakoś tak wyszło. Trzy
klucze na koszulce, że to klucze do naszych serc. Tak naprawdę
chcieliśmy namalować coś innego, ale
nam nie wyszło.
Z wyrazami szacunku i miłości
grupa Luxus”.
Biogram artysty
Grupa Luxus to jedna z najważniejszych grup artystycznych w polskiej sztuce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Jej demokratyczny i zmienny skład tworzyli: Jerzy Kosałka, Marek Czechowski, Paweł Jarodzki, Bożena Grzyb Jarodzka, Ewa Ciepielewska, Stanisław Sielicki, Artur Gołacki, Piotr Gusta, Małgorzata Plata, Szymon Lubiński i Jacek „Ponton” Jankowski. Grupa Luxus powstała na przełomie lat 1980/1981 w PWSSP we Wrocławiu, w pracowni 314. Początkowo była grupą o charakterze towarzyskim; od 1986 roku zaczęła funkcjonować jako zespół redagujący wytwarzany ręcznie art-zin „Luxus” (Nieregularny Magazyn Psychoaktywny). Od momentu powstania wyraźnie zaznaczała swoją odmienność od pozostałych grup artystycznych w Polsce, ignorując etos artysty i patriotycznego zaangażowania, zwracając się w kierunku treści przyziemnych, kosmopolitycznych i psychodelicznych. Estetyka prac grupy była punkowa, aestetyczna, nawiązująca do trendu DIY (Do It Yourself), zaś ulubioną strategią jej członków – ironiczne i subwersywne trawestowanie popularnej ikonosfery. Artyści Luxusu nie podpisywali swoich prac, tworzyli trashowe obiekty, szablony i kolaże, w których manifestowali wartości grupy i jej ambiwalentną fascynację kulturą pop. Okres przełomu dziesięcioleci był dla grupy niezwykle płodny. Luxus, fantazmatyczny i niedosiężny w poprzedniej dekadzie, stał się z dnia na dzień przedmiotem konsumpcji – czujnie obserwowanej i analizowanej przez członków grupy.

ID: 68327

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem