Spragnieni Piękna. Aukcja Charytatywna

4 marca 2019, godz. 21:20
Powrót do katalogu
1

Adopcja obrazu "Na tle witrażu. Paw" Kazimierza Stabrowski

olej/płótno, 229 x 115 cm

na okres trzech lat

Cena wywoławcza: 1 000
więcej informacji
Komentarz
Paw czy inaczej Na tle witrażu to najlepszy przykład secesyjnej stylizacji w malarstwie okresu Młodej Polski i najwybitniejsze dzieło w twórczości Kazimierza Stabrowskiego. Malarz odebrał świetne wykształcenie w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, następnie kształcił się w paryskiej Académie Julian, po czym osiadł w Warszawie, gdzie poświęcił się misji tworzenia Szkoły Sztuk Pięknych. Do legendy przeszedł bal karnawałowy studentów warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, który odbył się 29 lutego 1908 roku w salach Filharmonii Narodowej, nazwany „Balem Młodej Sztuki”. Uczestnicy balu stawili się w Filharmonii w fantazyjnych strojach odalisek, orientalnych księżniczek, egzotycznych kwiatów czy różnobarwnych owadów zrobionych własnoręcznie z bibuły. Stroje te zainspirowały współorganizatora balu, profesora Stabrowskiego, do stworzenia serii baśniowych portretów jego uczniów: Bolesława Bryknera w stroju fantastycznym; Emilii Auszpitzówny w Opowieści fal oraz Zofii z Jakimowiczów Borucińskiej (1893-1969) w fantazyjnym stroju pawia w Na tle witrażu. Paw, symbolizujący próżność, za sprawą wyjątkowo pięknego upierzenia o bajecznej kolorystyce należał do ulubionych motywów sztuki modernistów. Stabrowskiemu udało się ukazać pozującą artystkę wyrażającą wyniosłość i zachwyt nad swą urodą, jej gest prezentacji sukni przypomina dumnie rozłożony pawi ogon.
Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem