Fotografia Kolekcjonerska: Klasyka i Awangarda Artystyczna

17 października 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
123

Aneta Grzeszykowska
(ur. 1974, Warszawa)

Z cyklu: "Untitled Film Stills", 2006

C-Print/papier fotograficzny, 38 x 49 cm (w świetle passe-partout)

ed. AP

Estymacja: 24 000 - 28 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„W 2006 powtórzyłam cykl Cindy Sherman ‘Untitled film stills’, używając siebie zamiast niej w roli głównej. Oryginał był bardzo feministyczny, mówił przecież o rolach kobiet. Powtarzając go, miałam poczucie, że w mojej pracy ten aspekt jakoś przebrzmiał, przestał być znaczący. Na pierwszy plan wysunął się temat kwestionowania tożsamości, roztapiania się w kimś innym, unicestwienia siebie, również artystycznego”.
– ANETA GRZESZYKOWSKA


Prezentowana w katalogu fotografia to stworzony przez Anetę Grzeszykowską precyzyjny, warszawski remake klasycznego cyklu „Untitled Film Stills” Cindy Sherman z końca lat 70. XX w. z fotografką w roli głównej. Naśladując pozy i gesty kobiet znane z kultury popularnej, w swych czarno-białych fotografiach Sherman stworzyła iluzję kadrów nieistniejących filmów. Na kolorowych zdjęciach różniących się od oryginałów jedynie detalami, Grzeszykowska weszła w rolę amerykańskiej artystki. Tym samym dokonała powtórzenia tego, co już w swym pierwotnym założeniu było sztuczne, nierzeczywiste, po raz kolejny dowodząc tezy współczesnych filozofów, że otaczają nas tylko kopie i symulacje. W odróżnieniu od oryginału zdjęcia Grzeszykowskiej są kolorowe, powtarzają natomiast dokładnie kompozycje i charakteryzację pierwowzorów. Z kolei rekwizyty, ubrania i sceneria dobrane zostały przez artystkę w miarę współczesnych i lokalnych możliwości. Inscenizacja całego cyklu, na który składa się 70 fotografii zajęła rok. Gra w role osiągnęła tu swoje apogeum - po raz kolejny wyzbywając się własnej tożsamości Grzeszykowska przywraca ją Cindy Sherman, naśladując zarazem amerykańską artystkę jak i wykreowane przez nią fikcyjne filmowe wcielenia.
Aneta Grzeszykowska jest autorką fotografii, obiektów, filmów. W 1999 ukończyła Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Artystka od 1999 pracowała w duecie ze swoim mężem Janem Smagą. Od 2005 roku wystawia indywidualnie swoje projekty, w których podejmuje problem tożsamości jednostki oraz percepcji drugiego człowieka, zapośredniczonej poprzez medium. Koncentruje się najczęściej na defragmentacji ciała i pamięci, a także odnosi się do automitologii i dziecięcych traum. Została laureatką Paszportów „Polityki” za rok 2013.



Biogram artysty
Absolwentka ASP w Warszawie. W 2003 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury (z Janem Smagą). Brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak berlińskie biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), a wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wystawa indywidualna w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki (2014). Jej prace znajdują się nie tylko w licznych kolekcjach prywatnych, ale również w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Salomon Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur, Centre Pompidou w Paryżu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.

ID: 72881

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem