Prace na Papierze. Sztuka Dawna (wyniki)

3 października 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
22

Stanisław Fabijański
(1865 Paryż - 1947 Kraków)

Pejzaż z rzeką, 1917 r.

akwarela, pastel/tektura, 71 x 132,5 cm (w świetle oprawy)

sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Stanisław Fabijański | Kraków 1917.'

Cena wylicytowana: 11 000
Estymacja: 9 000 - 15 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Prezentowana praca Stanisława Fabiańskiego jest idealnym przykładem wpływu sztuki japońskiej na malarstwo doby polskiego modernizmu. Artysta znany jest przede wszystkim z akwareli przedstawiających zabytki Krakowa czy z nokturnowych kompozycji z motywem zakola Wisły z widokiem na imponującą sylwetę Wawelu. Monumentalnych rozmiarów akwarela nie tylko pod względem formatu arkuszu papieru nawiązuje do orientalnej sztuki, lecz również typem kadrowania. Uchwycenie powalonej sosny zbliża dzieło krakowskiego artysty do sposobu konstrukcji obrazów japońskich mistrzów. „Poprzez zbliżony i ujęty fragmentarycznie motyw kadr obrazu otwiera się na dalszą przestrzeń. Tak spoglądają na świat najwięksi mistrzowie japońskiego drzeworytu – Hokusai i Hiroshige. Jasieński, charakteryzując w ‘Mandze’ metodę twórczą Hokusaia, pisze: „a przyjrzawszy się bacznie jednemu ogniwu leżącemu na ziemi, będziesz mógł widzieć z całą pewnością, jak wyglądają inne, ostatnie tego łańcucha zawieszonego tak wysoko, że go dostrzec nie możesz” (cyt. za Łukasz Kossowski, Wielka fala. Inspiracja sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice, Warszawa – Toruń, 2016, s. 92). Japonizujący kadr kompozycji, z łagodnym zakolem rzeki i finezyjną arabeską sosnowych gałęzi, daje nowe światło dla skonwencjonalizowanej twórczości Fabiańskiego, uważanego za piewcę Krakowa.
Biogram artysty
Studia artystyczne rozpoczął we Lwowie u rzeźbiarza Leonarda Marconiego, następnie w latach 1883-88 uczył się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, Floriana Cynka, Leopolda Loefflera i Jana Matejki. W roku 1888 wyjechał do Monachium i studiował u Aleksandra Wagnera w tamtejszej Akademii. Podróżował do Włoch i Paryża, po powrocie do kraju mieszkał w Krakowie. Olejno i akwarelą malował widoki miejskie, głównie Krakowa, portrety, sceny rodzajowe i historyczne, kompozycje fantastyczne i religijne. Zajmował się ilustratorstwem i rzeźbą.

ID: 77114

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem