Prace na Papierze. Sztuka Dawna (wyniki)

3 października 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
13

Wojciech Kossak
(1856 Paryż - 1942 Kraków)

Berezyna

gwasz/papier, 17 x 25 cm (w świetle passe-partout)

sygnowany l.d.: 'Wojciech Kossak'

Cena wylicytowana: 4 000
Estymacja: 4 800 - 6 500
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Juliusz Kossak był odpowiedzialny za renesans szaty graficznej „Tygodnika Ilustrowanego”. W 1862 roku objął kierownictwo artystyczne pisma, zastępując Jana Lewickiego. Dzięki Kossakowi poziom artystyczny periodyku osiągnął status równający się z najlepszymi europejskimi pismami tego czasu. Za jedno z najlepszych osiągnięć Kossaka jako ilustratora uznaje się prace do „Roku myśliwca”, będące komentarzami do zwyczajów łowieckich skreślonych przez Wincenta Pola. Poszczególne plansze zakomponowane były podobnie jak opisywana praca – w eliptyczne pola wpisywane były scenki z motywami łowieckimi. Jeden z pierwszych monografistów Kossaka, Stanisław Witkiewicz, uznawał cykl ilustracji za dzieło wybitne i przełomowe, tytułując artystę „magnatem sztuki, z którego przelewa się przez brzegi niewyczerpane bogactwo formy”. Podobny poziom pod względem artystycznym Kossak osiągnął, tworząc ilustrację do Kłosów, poświęconych kartom do „Kalendarza Polskiego”.
Biogram artysty
Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.

ID: 69153

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem