Nowa Figuracja – Nowa Ekspresja (wyniki)

12 września 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
31

Krzysztof M. Bednarski
(ur. 1953, Kraków)

"Marx - Volkstribun", 1981 r.

gips malowany, własna/akryl, papier gazetowy, 56 x 34 x 33 cm

sygnowany, datowany i opisany z tyłu rzeźby na krawędzi: 'MARX - VOLKSTRIBUN | K+M+B 1981' i poniżej: 'RĘCE I LUD KLASZĄCE | SAM LUD POOBCINA'

gips, farby akrylowe, kilkanaście egzemplarzy gazety codziennej "Trybuna Ludu" z lat 1957-1975

Cena wylicytowana: 45 000
Estymacja: 50 000 - 70 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
"Sam cytat dotyczy bezpośrednio głowy Marksa, nie tylko brody, włosów czy oczu. Dotyczy myślącej części ciała, miejsca, w którym rodzi się myśl, depozytu marksizmu. Głowa myśląca. Głowa - beton". - ACHILLE BONITO OLIVA

PORTRET TOTALNY KAROLA MARKSA - DZIEŁO TOTALNE OD 1977

Kojarzący się z wyświechtanym propagandowym wizerunkiem motyw głowy Karola Marksa został podjęty przez Krzysztofa Michała Bednarskiego po raz pierwszy w jego pracy dyplomowej, bronionej w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza na warszawskiej ASP w czerwcu 1978 i prezentowanej następnie w Galerii Repassage Elżbiety i Emila Cieślarów. Według historyczki sztuki, Maryli Sitkowskiej, wątek ten odpowiadał być może na oczekiwania, jakie władze polityczne postulowały wobec artystów - postulaty tworzenia "sztuki zaangażowanej", szczególnie w obliczu rytualnych obchodów, a takie miały miejsce w 1977, kiedy Bednarski zaczynał pracę nad dyplomem: świętowano wtedy przecież 60. rocznicę rewolucji październikowej. "Portret totalny Karola Marksa" co do zasady przypominał działania Andy’ego Warhola czy Claesa Oldenburga: "uprowadzał" wizerunek wpływowego myśliciela ze sfery wzniosłości, czyniąc z niego kolejną, gotową do łatwej konsumpcji ikonę kultury popularnej. Praca była podbudowana wnikliwymi studiami artysty: pierwotnej instalacji złożonej z kilkunastu gipsowych, naturalnych rozmiarów odlewów otaczających centralnie umieszczoną, odlaną w cemencie "głowęmatkę" towarzyszyła dokumentacja archiwalna, prezentująca zdjęcia istniejących wówczas pomników Marksa z NRD, ZSRR, Polski i Londynu (gdzie na cmentarzu Highgate spoczywa ciało filozofa) oraz teoretyczny komentarz artysty w formie oprawionej broszury. Jak notuje Sitkowska: "Niedługo po dyplomie i prezentacji w Repassage’u wielka, cementowa głowa Marksa została zakupiona do zbiorów Muzeum Polskiego Ruchu Rewolucyjnego w Warszawie. Dziś stanowi własność Muzeum Niepodległości w Warszawie, które przejęło te zbiory po 1989. I można stwierdzić bez ironii, że ten nowy ‘adres’ potwierdza status Marksa Bednarskiego jako pracy niezależnej, wyrazu niepodległej postawy autora, zademonstrowanej w czasie i warunkach, kiedy nie było to jeszcze często spotykane, słowem - prekursorskiej wobec nurtu ‘sztuki niezależnej’, który miał szeroko zaistnieć w następnej dekadzie" (Maryla Sitkowska, Krzysztof M. Bednarski - portret totalny Karola Marksa (1977-2009), [w:] Krzysztof M. Bednarski. Portret totalny Karola Marksa 1977-2009, [red.] Maryla Sitkowska, katalog wystawy indywidualnej, Bytom 2009, s.78-79). Bednarski kontynuował pracę z "głowami" nieprzerwanie i niezależnie od zmieniających się okoliczności politycznych, co badaczka interpretuje jako "chęć wytłumaczenia się" z raz powziętej decyzji artystycznej. Odlewane z gipsu i brązu, a od 1997 również z tworzyw sztucznych, zmultiplikowane głowy Marksa pozostają jednym z wiodących motywów twórczości Krzysztofa Michała Bednarskiego. Artysta wykorzystywał je do tworzenia kolejnych instalacji, takich jak "Wyprzedaż" (1980), "La rivoluzione siamo noi - J. Beuys" (1986), czy "Dzieła zebrane Karola Marksa" (1988). Kolejne realizacje rozwijają polemikę z bieżącą rzeczywistością - systemem komunistycznym, którego Marks był jednym z czołowych ojców założycieli - czyniąc to często w sposób prześmiewczy i groteskowy. Po 1989 głowa autora "Kapitału", tym razem najczęściej w wersji plastikowej, zyskała nowe znaczenie w kontekstach komercyjnych: w 1999 Bednarski ozdobił na czas wyprzedaży witryny rzymskiego butiku luksusowej marki Fendi swoimi pracami: kopcem z głów z tworzywa, a także kolumnami z głów Marksa w gipsie i brązie. W niniejszym katalogu prezentujemy dwa zupełnie odmienne przykłady wykorzystania motywu głowy Marksa w twórczości artysty: obarczony cieniem stanu wojennego "Marx-Volkstribun" (1981) jest mroczny i katastroficzny w wyrazie. Ponury wizerunek, z którego wyrasta zwój złożony z propagandowych gazet, wskazuje na jednoznaczną interpretację konsekwencji, do jakich w XX wieku doprowadziły pisma XIX-wiecznego myśliciela. Z kolei "Marks kolorowy", mimo odlewu wykonanego z tej samej matrycy, pokryty żółtą farbą, zyskuje wyraz wręcz dobroduszny, na pewno zaś - pop.
Biogram artysty
Krzysztof M. Bednarski - rzeźbiarz, urodzony w 1953 roku w Krakowie, absolwent ASP w Warszawie (w latach 1973-1978, w pracowniach prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena), aktywny w różnych dyscyplinach twórczych, niegdyś blisko związany z poszukiwaniami parateatralnymi Jerzego Grotowskiego, dla którego projektował plakaty (1976 - 81). Od 1986 roku mieszka w Rzymie; intensywnie obecny również na polskiej scenie artystycznej. We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978 r.), oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Victoria-Victoria,1983 r., w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Najbardziej znana jego realizacja to instalacja rzeźbiarska Moby Dick (1987 r.), która znajduje się w kolekcji Muzeum Sztuki - ms2 w Łodzi. Praca ta stanowi swoistą ikonę sztuki rzeźbiarskiej ostatnich dekad XX wieku w Polsce. Prace Krzysztofa M. Bednarskiego znajdują się w kolekcjach najważniejszych muzeów polskich: Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Muzeum ASP w Warszawie, Galeria Studio w Warszawie, Galeria Arsenał w Białymstoku, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, kolekcje Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Lublinie, Katowicach, Łodzi i Wrocławiu, kolekcja Galerii Foksal w Warszawie, w Muzeum Plakatu w Wilanowie, a także w kolekcjach zagranicznych, m.in. Collezione Giorgio Franchetti w Rzymie, Fondazione Federico Fellini w Rimini, Fondazione Morra w Neapolu, Fondazione Orestiadi w Gibellinie na Sycylii, Fondazione Mario Schifano w Rzymie, Targetti Light Art Collection we Florencji, Międzynarodowa kolekcja sztuki w Certosa di Padulla (Palermo), Muzeum Sztuki w Raumie, oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

ID: 72998

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem