Sztuka od Kuchni

17 września 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
14

Richard Anuszkiewicz
(ur. 1930, Erie)

Op-art Bowl, 1976 r.

metal emaliowany, wys.: 13,7 cm, śr.: 21,3 cm

sygnowany na spodzie: 'ANUSZKIEWICZ', oraz opisany: 'HIRSCHHORN MUSEUM | AND SCULPTURE GARDEN | SMITHSONIAN INSTITUTION WASHINGTON DC'

edycja limitowana dla Hirschhorn Museum

Estymacja: 9 000 - 12 000
Stan zachowania
drobne zarysowania powierzchni wewnątrz, odpryski w warstwie emalii na krawędzi naczynia, odprysk emalii ok. 3 mm na spodzie naczynia
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
Richard Anuszkiewicz, okrzyknięty przez magazyn "Life" w 1964 roku "czarodziejem op-artu", poszukiwał nieustannie odpowiednich kombinacji geometrii i koloru. Jak sam mówił: "eksperymentalny charakter mojej pracy polega na badaniu oddziaływania koloru o pełnej intensywności w momencie zestawienia z jego przeciwieństwem. Interesują mnie optyczne zmiany, które są tego rezultatem oraz dynamika zmian koloru pod wpływem światła". Prezentowana miska według projektu Anuszkiewicza to wyjątkowy przykład przeniesienia płaszczyzny opartowego płótna na sferyczną bryłę przedmiotu użytkowego. Korpus naczynia jest ozdobiony wzorem z serii obrazów pod tytułem "Soft Red Cadmium" z lat 70. XX wieku. Seria poważnych artystycznych eksperymentów z czerwieniami na wielkich płótnach zamieniła się w opartowy dekor, pogłębiając tym samym przestrzenność i intensywność pierwotnej idei artysty. Nadanie przestrzenności malarstwu nie wydaje się pomysłem nadzwyczajnym, bowiem Anuszkiewicz przenosił optyczne eksperymenty także na prace rzeźbiarskie. Niemniej, zmiana kontekstu dzieła malarskiego na sferę sztuki użytkowej podnosi je do rangi popularnego, pop-kulturowego.
Biogram artysty
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogi twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząc iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.

ID: 71588

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem