Sztuka od Kuchni

17 września 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
12

Łódź Kaliska
(okres działalności: od 1979, Łódź)

"20 x nieukończony majonez na żółtym tle (patriotyczny)", 2010/2019

druk na płótnie, 205 x 150 cm

sygnowany na odwrociu: ‘Andrzej Wielogórski | Sławek Bit | Marek Janiak| Andrzej Świetlik’ oraz opatrzony autorską pieczęcią z opisem; z cyklu "STEFAN I MAJONEZ", edycja 1/1

Estymacja: 38 000 - 55 000
Literatura
- Łódź Kaliska - parada wieszczów, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki
w Łodzi, 2019, s. 17 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Motyw powielonego majonezu na żółtym tle w wykonaniu Łodzi Kaliskiej jest polskim odwołaniem do stylistyki pop-artu i motywu nieśmiertelnej puszki zupy Campbell’s Andy’ego Warhola. Kompozycja pracy nawiązuje do jego dzieła "32 Campbell’s Soup Cans" z lat 60. ubiegłego stulecia. Wówczas to prozaiczna zupa w puszce, symbol masowej konsumpcji, stała się projektem rangi artystycznej. Łódź Kaliska we współczesnej pracy "20 x nieukończony majonez na żółtym tle (patriotyczny)" podyktowała nowy kontekst pop-artowej konwencji, grając na polskich sentymentach i symbolach kulturowych. Ową grę konsumpcyjno-artystyczną podsumował Dariusz Leśnikowski w komentarzu do pracy: "Jeszcze niedawno Łódź Kaliska lubiła lody. Teraz bardzo lubi majonez. Majonez Kielecki. Wszyscy lubią majonez, ale nie każdy lubi Stefana (A czy Stefan lubił majonez?). (…) Łódź Kaliska lubi majonez pewnie dlatego, że jest uosobieniem luksusu. Już Peresada w ‘Siekierezadzie’ mówił: ‘Nie będziemy my wydawać pieniędzy na jakieś majonezy’. Albo: ‘Nie będziem tu tracić gotówki na jakieś majonezy’ (wariant). Można domniemywać, że nie bez znaczenia jest też wyeksponowana na opakowaniu informacja o 10% gratisie, miła Kaliskiej ze względu na kultywowaną od epoki New-Popu konsumpcyjno-marketingową postawę i uwielbienie reklamy. Zachwyca na pewno prostota i komunikatywność etykiety, niewymuszony kształt opakowania, i to, że majonez także jest zakręcony, podobnie jak oni. A także hasło Społem, bliskie każdemu, kto przez 40 lat pracuje w grupie" (Dariusz Leśnikowski, Majonez z żurawiną, Łódź Kaliska - parada wieszczów, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2019, s. 8).
Biogram artysty
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.

ID: 72407

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem