Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

13 czerwca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
29

Paweł Olszczyński
(ur. 1985, Kraków)

Bez tytułu, 2015 r.

pleksi (wycinane laserowo), 115 x 78 cm

Cena wylicytowana: 3 000
Estymacja: 3 800 - 5 500
Wystawiany
- Paweł Olszczyński, Psycho-the-Rapist, Galeria Piktogram, Warszawa, 27.11.2015-16.01.2016
- Kyiv Art Fair, Kijów, Ukraina, 18-27.05.2018
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
więcej informacji
Komentarz
Paweł Olszczyński w swoich pracach bardzo często posługuje się rysunkiem, zwykle przekraczając tradycyjne granice tego medium. Czasem zarysowuje całe podłoże tworząc szklistą grafitową taflę, którą następnie przekształca w trójwymiarowy obiekt. Innym razem do rysunkowych kompozycji dodaje przestrzenne elementy lub poprzez wycięcia tworzy ich negatywy. Bywa, że jego prace stają się imitacjami przedstawionych przedmiotów: ceramiczną płytą, stalową zbroją, lateksową maską. Tak dzieje się również w przypadku prezentowanej pracy. Rysunek siatki – jednego z najczęściej powtarzających się w twórczości Olszczyńskiego motywów – staje się siatką. Ażurową strukturą odtwarzającą fragment zniszczonej, pogiętej ogrodzeniowej siatki. Olszczyński zazwyczaj buduje swoje kompozycje z pewnego określonego zestawu form, pozornie przypadkowych przedmiotów i postaci, które wplata w surrealistyczne sytuacje np. za pomocą motywu włosów lub siatki właśnie. W przypadku prezentowanej pracy to sama siatka staje się tematem przedstawienia. Autor gra tu jednak z widzem w popularną dziecięcą grę, opartą na zjawisku pareidolii, polegającym na wyszukiwaniu i dopatrywaniu się w otoczeniu znajomych form i kształtów. W przerwanych splotach i zdeformowanych okach siatki zobaczyć możemy wplecione w nią twarze. Szybko odrywamy się jednak od dziecięcej zabawy dostrzegając postaci uwikłane z różnego rodzaju systemy, wplątane w sieci wzajemnych powiązań lub nie mogące przekroczyć jakiejś granicy. Charakterystyczną cechą prac Olszczyńskiego wybijającą się również w tej kompozycji jest ich silna estetyzacja. Nadawanie nawet trudnym tematom niezwykle atrakcyjnej wizualnie formy, czy wręcz fetyszyzowanie ich. Wykonane w lśniącym czarnym pleksi przedstawienie zardzewiałej, zniszczonej siatki nie odpycha, lecz przyciąga swą atrakcyjnością.
Biogram artysty
Grafik, rysownik, ilustrator. Absolwent wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (2005-10) oraz Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main. Laureat Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Krakowa (2011). Publikował prace m.in.: w takich magazynach jak Fukt Magazine czy Gili-Gili, ilustracje w magazynach takich jak m.in.: Exklusive, Kikimora, Aktivist, KTW, Brief etc. Współtwórca oprawy plastycznej wystawy "Miasto na sprzedaż", w ramach festiwalu Warszawa w Budowie4 - Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa. Wybrane wystawy oraz udział w projektach: "H.N.F." - wystawa zbiorowa, New Roman, Kraków; "Fantome Noir" - Żak/Branicka, Berlin, wystawa indywidualna; "Fukt In Warsaw" - CSW Laboratorium Warszawa; "Orbis Pictus Literatura", Kraków. Obszar zainteresowań poruszany w pracach to status i rola obrazu, wizerunku, rozdźwięk i sposób funkcjonowania oryginału, reprodukcji i dokumentacji. Próba odpowiedzi na pytanie jaką wartość ma reprodukcja, wiąże się to ścisłe z praca nad materiałem fotograficznym, który jest głównym źródłem inspiracji. Główne media to rysunek oraz malarstwo.

ID: 67593

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem