17 i 18 czerwca zmiana godzin otwarcia galerii. ×

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

13 czerwca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
3

Wilhelm Sasnal
(ur. 1972, Tarnów)

Koszulki, 1999 r.

olej/płótno, 130,5 x 130,5 cm (w świetle oprawy)

sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM | SASNAL 1999'

Cena wylicytowana: 160 000
Estymacja: 160 000 - 280 000
Pochodzenie
- zakup od artysty
- kolekcja prywatna, Warszawa
Wystawiany
- Portret własny, Galeria Okna, Centrum Sztuki
Współczesnej Zamek Ujazdowski Warszawa, 27.05.-15.06.2008
- Wilhelm Sasnal, wystawa dyplomowa, Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 1999
Literatura
- Jakub Banasiak, 15 stuleci. Rozmowa z Wilhelmem Sasnalem, Wołowiec 2017, s. 55 (il.)
- Katarzyna Ujma, Krzysztof Masiewicz and Piotr Bazylko talk about their blog, collections and Artbazaar Records, „Contemporary Lynx”, 5.10.2013 (il.)
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
„Obraz, na którym cztery razy odbiłem z szablonu zarys swojej głowy i tułowia, a na tym namalowałem koszulki z zespołami – coś jak ubieranie manekina. Na koszulkach znalazły się więc zespoły Stereolab, The Jesus Lizard i The Beatles. Jedna koszulka pozostała bez napisu”. - Wilhelm Sasnal

Można powiedzieć, że rok 1999, z którego pochodzi oferowana praca, był dla Wilhelma Sasnala ważnymi niezwykle aktywnym momentem, w którym artysta stawiał pierwsze kroki w niełatwym świecie sztuki. Najpierw obronił dyplom na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Leszka Misiaka, na jesień został natomiast laureatem Grand Prix na Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Natomiast jeszcze w czasach studenckich, zapisał się na artystycznej mapie Polski jako współtwórca krakowskiej grupy „Ładnie”, która z powodzeniem funkcjonowała do 2001. Inicjatywa stworzenia formacji artystycznej połączyła ze sobą Wilhelma Sasnala, Rafała Bujnowskiego, Marcina Maciejowskiego z pokolenia urodzonego w latach 70 oraz starszych artystów – Marka Firka oraz Józefa Tomczyka „Kurosawę”. Artyści poznali się podczas studiów na Wydziale Architektury krakowskiej Politechniki.
Malarstwo Sasnala z przełomu XX i XXI wieku można określić terminem „pop-banalizmu”, w którym artysta odnosi się do powszechnie rozpoznawalnych przedmiotów i motywów prostej codzienności, ale również ważnych wydarzeń politycznych, które opisywano w mediach. Tworząc kronikę współczesnego życia, korzysta z symboli epoki: okładek płyt, komiksowych bohaterów, popularnych nadruków na koszulkach czy nazw ulubionych zespołów. Źródłem inspiracji jest dla Sasnala pop kultura, a obrazy z telewizji, reklamy czy prasy pojawiają są bezpośrednio przemalowywane na płótno. Artysta operuje syntetycznym skrótem, syntetyzuje malowane kształty do prostego, graficznego znaku, czytelnego w formie i treści. Sasnal sam siebie nazywa często „malarzem realizmu”, który redaguje na malarstwo wszystko, co budzi w nim emocje i zaciekawienie. Artysta korzysta zraz już przetworzonego materiału wizualnego pojawiającego się w filmie, telewizji, prasie czy fotografii, bo jak sam twierdzi: „Mój umysł nie jest w stanie wyprodukować fikcji. Zawsze staram się bazować na czymś, co istnieje”.
Biogram artysty
Malarz, rysownik, autor filmów i komiksów. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej. Absolwent ASP w Krakowie. W latach 1996-2001 działał w "Grupie Ładnie". Jego malarstwo z tego okresu określano terminem "pop-banalizmu". Były to przedstawienia pojedynczych motywów czerpanych z najbliższej ikonosfery: przedmiotów codziennego użytku, reklam, gazet, ulotek, tematów z telewizji. Sceny z życia osobistego stały się tematem komiksu Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001. Po roku 2001, w swoim malarstwie odchodzi od fascynacji codziennością i sięga do tematów odnoszących się do zbiorowej pamięci historycznej (m. in. do czasu Zagłady, przez dialog ze słynnym komiksem Maus Arta Spiegelmana). Zmienił również sposób malowania kładąc grubą warstwę gęstej farby, motywy stają się nieostre i zamglone. Poza malowaniem Sasnal kręci filmy na kamerze 8 mm, niektóre w poetyce teledysków, inne inscenizowane z użyciem zabawkowych figurek i własnych "efektów specjalnych". W ostatnich latach z powodzeniem sięgnął do formy kina fabularnego.

ID: 70623

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem