Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)

13 czerwca 2019, godz. 19:00
Powrót do katalogu
2

Rafał Bujnowski
(ur. 1974, Wadowice)

Bez tytułu, 1999 r.

olej/płótno, 87 x 120 cm

sygnowany i datowany na odwrociu: 'RB • 99'

Cena wylicytowana: 40 000
Estymacja: 35 000 - 48 000
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
więcej informacji
Komentarz
W czasie, gdy powstał prezentowany tutaj niezatytułowany obraz Rafał Bujnowski należał do Grupy Ładnie, której był współzałożycielem. Artyści zrzeszeni w tej grupie zainteresowani byli przedstawianiem otaczającej ich rzeczywistości, posługując się malarstwem figuratywnym. Ważne było dla nich uchwycenie kultury wizualnej okresu, w którym działała grupa, charakterystycznej codzienności właściwej czasom po transformacji politycznej przypadającej na rok 1989.
Środki jakimi posługuje się Bujnowski to między innymi płaski, widoczny dukt pędzla, tworzący plamy, z których artysta niejako zestawia figury. Tę jakość swojego malarstwa Bujnowski wykorzystywał w kolejnych latach przypisując jej główne znaczenie, przykładowo gdy eksponował w serii obrazów, jak powstaje ludzki wizerunek złożony z nakładanych kolejno plam. Tym samym uwidacznia się jego zainteresowanie samym medium i analizą języka malarstwa. Sztuka Grupy Ładnie określana była między innymi jako „pop banalizm”. Jest to termin zaproponowany przez Łukasza Gorczycę i Michała Kaczyńskiego. Definiowali go oni następująco: „Pop-banalizm – jedna ze współczesnych odmian sztuki realistycznej, polegająca na przedstawianiu własnego prywatnego życia, codziennych zdarzeń, przedmiotów i czynności bez zacięcia krytycznego i patosu” (Magdalena Drągowska, Dominik Kuryłek, Ewa Małgorzata Tatar, Krótka historia Grupy Ładnie, Kraków 2008, s. 130). Podobne cechy posiada prezentowane płótno Bujnowskiego. Jest ono obserwacją momentu, zapisem rzeczywistości: widokiem siedzących obok siebie kobiety i dziecka, co do których nie wiadomo, czy łączy ich jakiś związek. Trudno stwierdzić, czy zostali oni uchwyceni w celu zaprezentowania konkretnych treści ważnych dla artysty, czy może widok ten w jakiś sposób przypadkowo zaistniał przed oczami artysty i wydał się mu wartym utrwalenia fragmentem codzienności.
Biogram artysty
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot. Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.

ID: 70542

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem